Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i kunstfag

Forkunnskapskrav

Deltakerne må være tatt opp på et ph.d.-program. Søkere med relevant vitenskapelig bakgrunn kan vurderes dersom ressursene er tilgjengelige.

Det forutsettes forkunnskaper tilsvarende masternivå innen teaterfeltet, det være seg i fagene drama/teater, dramaturgi, teatervitenskap/anvendt teatervitenskap, dramapedagogikk, performance studies eller tilsvarende. Kandidater med en mastergrad i tverrestetiske studieprogrammer (estetikk, kunstfag o.lign.) må kunne dokumentere relevant fordypning innen teaterfeltet tilsvarende minst 30 studiepoeng på masternivå.

Anbefalte forkunnskaper

En blandet utdanningsbakgrunn med vitenskapelige, utøvende/skapende og didaktiske deler vil være en fordel, men er ikke noe formelt krav.

Innhold

Emnet legger vekt på samtidsteateret og aktuelle teoretiske og metodiske tilganger til forskning i og med teaterpraksis. Emnet vil ta utgangspunkt i konkrete problemstillinger relatert til kandidatenes ph.d.- prosjekter kombinert med kritisk lesning og diskusjon av sentrale tekster innen nåtidig teori og aktuell teaterpraksis. Det anvendes et bredt og åpent teaterbegrep. Særlig fokus vil ligge på samtidsteaterets potensialer til å undersøke og aktivisere sosiale og kulturelle prosesser som tar høyde for kompleksiteten i nåtidens samfunn.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal kandidatene kunne anvende kritiske, teaterteoretiske og -analytiske kunnskapsperspektiver i utforskningen av aktuelle praksiser innen teaterfeltet. De skal ha en høy bevissthet om teaterets innskrevne konteksttenkning med særlig hensyn til kunstformens doble praksis, det vil si teater som estetisk og sosial praksis. Kandidatene skal kunne knytte sitt eget ph.d.-prosjekt til kunnskapsfronten på teaterfeltet og til bredere samfunnsmessige forhold. Emnet sikter med dette på å oppøve evne til å utføre forskningsarbeid i spenningsfeltet mellom teaterkunstneriske, samfunnsmessige og filosofisk-estetiske perspektiver og praksiser. Kandidatene skal kunne håndtere komplekse teaterfaglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Kandidaten skal gi en forberedt muntlig presentasjon av skisse til eksamensfremlegg på en av samlingene.

  • Kandidatene skal gi en forberedt kommentar til en annen ph.d.-kandidats presentasjon i løpet av kurset.

  • Senest en uke innen eksamensfremlegget skal kandidaten levere en synopsis på ca. 5 sider pluss fullstendige referanser og litteraturliste.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir organisert i to til fire samlinger med seminarer og/eller workshops. Det kan bli aktuelt med kollokviearbeid og felles forestillingsbesøk utenom samlingene. Emnet vil i størst mulig grad bli tilrettelagt i forhold til kandidatenes ph.d.-prosjekter. Det gjelder ikke bare innhold, men også arbeidsformene.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Eksamen

  • Kandidaten holder en presentasjon på ca. 30 minutter som knytter problemstillinger fra undervisning og emnepensum til eget ph.d.-prosjekt. (Ved særlig begrunnelse kan det avtales en lengre presentasjon).

  • Senest en uke før eksamenspresentasjonen skal kandidaten levere en synopsis på ca. 5 sider
     pluss fullstendige referanser og litteraturliste.

  • Presentasjonen etterfølges av en ca. 15 minutters samtale med kommisjonen.

 

Synopsis, presentasjonen, og samtale vurderes av emneansvarlig og ekstern sensor. Om eksamen vurderes til ikke bestått, gis det en begrunnelse for dette, råd om forbedring og en ny dato for presentasjon.

 

Karakteruttrykk: bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:59:19