Forkunnskapskrav

Deltakerne må være tatt opp på et ph.d.-program. Søkere med relevant vitenskapelig bakgrunn kan vurderes dersom ressursene er tilgjengelige.

 

Det forutsettes at ph.d.-kandidaten har tilegnet seg forkunnskaper innen utøvende/skapende musikk, musikkvitenskap, musikkpedagogikk eller tilsvarende, på masternivå. Kandidater med en mastergrad i tverrestetiske studieprogrammer (estetikk, kunstfag o.l.) må kunne dokumentere relevant fagspesifikk fordypning innen musikk tilsvarende minst 30 studiepoeng på masternivå.

Anbefalte forkunnskaper

En blandet utdanningsbakgrunn med vitenskapelige, utøvende/skapende og didaktiske deler vil være en fordel, men er ikke noe formelt krav.

Innhold

Musikk i kontekst presenterer hvordan musikken inngår i en rekke ulike kontekster. Emnet legger vekt på musikalsk produksjon, interpretasjon, formidling, resepsjon og transformasjon av mening.

 

Spørsmål som musikkens anvendelse i tverrestetiske sammenhenger, i ulike kontekster og med ulik hensikt og forholdet mellom "kunstner", "verk" og "publikum" belyses kritisk. Innføring i musikkens relasjonelle karakter undersøkes med tanke på nye tilganger til utøvelse og tolkning av musikalsk praksis. Emnet tar utgangspunkt i konkrete spørsmål som løftes frem av kandidatenes ph.d.-prosjekter og nyere musikkvitenskapelig teori.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal kandidatene kunne reflektere over musikalsk praksis fra et kunstfaglig, samfunnsmessig og estetisk perspektiv. Kandidaten skal være i stand til å utføre forskningsarbeid i spenningsfeltet mellom disse perspektivene og utøve kritikk og nytenkning. Kandidaten skal kunne formidle sin kunnskap og forståelse videre i ulike sammenhenger.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Kandidatene skal gi en forberedt muntlig presentasjon av skisse til eksamensfremlegg på en av samlingene.

  • Kandidatene skal gi en forberedt kommentar til en annen ph.d.-kandidats presentasjon i løpet av kurset.

  • Senest en uke innen eksamensfremlegget skal kandidaten levere en synopsis på ca. 5 sider pluss fullstendige referanser og litteraturliste.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir organisert i to til fire samlinger med forelesninger, seminarer eller workshops der papere eller kunstneriske arbeider blir presentert og kommentert av deltakerne på samlingene. Emnet vil i størst mulig grad bli tilrettelagt i forhold til kandidatenes ph.d.-prosjekter. Det gjelder ikke bare innhold, men også arbeidsformene.

 

Undervisning på emnet kan organiseres i samarbeid med tilsvarende ph.d.-emner ved andre institusjoner.

Studentevaluering

Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Eksamen

  • Kandidaten holder en presentasjon på ca. 30 minutter som knytter problemstillinger fra undervisning og emnepensum til eget ph.d.-prosjekt. (Ved særlig begrunnelse kan det avtales en lengre presentasjon).

  • Senest en uke før eksamenspresentasjonen skal kandidaten levere en synopsis på ca. 5 sider.

Fullstendige referanser og litteraturliste kommer i tillegg.

  • Presentasjonen etterfølges av en ca. 15 minutters samtale med kommisjonen.

  • Synopsis, presentasjonen, og samtale vurderes av emneansvarlig og ekstern sensor.

 

Om eksamen vurderes til ikke bestått, gis det en begrunnelse for dette, råd om forbedring og en ny dato for presentasjon.

 

Karakteruttrykk: bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:59:19