Forkunnskapskrav

Deltakerne må være tatt opp på et ph.d.-program.

Innhold

Emnet skal gjennom pensum og undervisning kontekstualisere kandidatenes doktorgradsprosjekter og gi dem gode verktøy til å kritisk belyse og videreutvikle sitt eget arbeid i dialog med større samfunnsmessige, tverrestetiske og tverrfaglige sammenhenger. Samlingene organiseres med utgangspunkt i noen sentrale tverrestetiske begreper, som for eksempel verkbegrepet, performativitet, kunstnerisk kvalitet, kunstens autonomi/heteromi eller kunstens sosiale virkning, samt faghistoriske utviklingstrekk, tilhørende aktuelle teorier, kunstverk/-praksiser og fagdiskusjoner. Kandidatene involveres aktivt i valg av pensum, slik at pensum blir mest mulig relevant for de aktuelle doktorgradsprosjektene. Aktuell teori kan inkludere nyere estetisk teori, kunstsosiologi og kulturanalyse, historiske perspektiver på kunst og kultur og kunstdidaktiske strømninger.

Læringsutbytte

Gjennom dette emnet vil kandidaten videreutvikle sitt ph.d-prosjekt i dialog med aktuelle tendenser innen tverrestetisk og kontekstorientert kunstfaglig forskning og utviklingsarbeid. Etter fullført emne kan kandidaten redegjøre for faglig, historisk og kulturell bakgrunn for valg av teoretisk og evt. kunstnerisk tilgang i sitt avhandlingsprosjekt, samt sette reflektere kritisk over dette inn i en større samfunnsmessig kontekst. Dessuten kan kandidaten – avhengig av faglig forankring i hhv. musikk, teater eller visuelle fag – anvende begrepsapparatet til fagvitenskapelige teorier i sitt avhandlingsprosjekt og konfrontere eller kombinere disse med teorier fra andre relevante fagfelt.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Til en av samlingene skal hver kandidat, i overensstemmelse med den valgte form på avhandlingen (vitenskapelig eller kombinert vitenskapelig-kunstnerisk), utarbeide et utkast til et paper (skriftlig eller en kombinasjon av en skriftlig tekst og dokumentasjon av et kunstnerisk arbeid. Det vil bli gitt mer informasjon i egen plattform ved oppstart av emnet). se under “Eksamen”). I dette arbeidet trekkes det linjer mellom relevant pensum og kandidatens eget prosjekt. Utkast til paperet skal foreligge før samlingen og presenteres på samlingen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er obligatorisk. Undervisningen blir organisert i fire to-dagers samlinger (eller tilsvarende). Samlingene vil inneholde en kombinasjon av forelesninger, seminardrøftinger og presentasjon og diskusjon av papers inkludert kunstnerisk utviklingsarbeid. For å støtte kandidatene best mulig i arbeidet med avhandlingen, vil emnet bli tilrettelagt med en høy grad av fleksibilitet, så det kan tas hensyn til prosjektenes særegne fokus og mulige tverrestetiske og tverrfaglige berøringspunkter mellom disse.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja.

Eksamen

Individuell paper med et omfang på 12-15 sider à 2400 tegn inkl. mellomrom (vitenskapelig format) eller på 5-7 sider à 2400 tegn inkl. mellomrom kombinert med dokumentasjon av et tilhørende kunstnerisk arbeid (vitenskapelig-kunstnerisk format). Sidetall gjelder eksklusive referanser og litteraturliste). Det leverte paper inkl. dokumentasjon av kunstnerisk arbeid vurderes av emneansvarlig og ekstern sensor. Om paperet eller paperet inkludert dokumentasjon av det kunstneriske arbeid vurderes til ikke bestått, gis en tilbakemelding med råd om forbedringer og en ny innleveringsfrist.

Karakteruttrykk: bestått/ikke bestått

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:59:18