Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Innhold

Emnet gir studentene en oversikt over samtidskunstens teori og historie, samt kunnskap om både kunstneriske konsepter som preger samtidskunsten og ulike forståelser av begrepet «samtidskunst». Med fokus på kunstens tverrfaglige utvikling siden det 20. århundrets begynnelse, gis studentene en felles kunnskapsbasis i tverrfaglig perspektiv. Det formidles kunnskap om kunstfagenes skjæringspunkt og om hvordan deres samspill har preget samtidskunst, samt tilsvarende teoretiske perspektiver. Særlig drøftes spørsmålet om hvorvidt avgrensninger mellom forskjellige kunstformer fremdeles er aktuelle. Ved å vektlegge lesning av «artist writings» formidles kunnskap om historiske kunstneriske diskurser og eksempler på måten kunstnere reflekterer teoretisk over sitt arbeid eller anvender teori i sitt kunstneriske utviklingsarbeid. Videre fokuserer emnet på teoretiske tekster som tar utgangspunkt i kunstneriske eksempler, slik at forholdet mellom teori og praksis belyses fra begge sider.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha omfattende kunnskap om kunstneriske konsepter som preger samtidskunsten og ulike forståelser av begrepet «samtidskunst», særlig med hensyn til spørsmålet om begrepets tverrfaglige åpenhet
  • ha omfattende kunnskap om samtidskunstens tverrfaglighet og de historiske utviklingene som ligger til grunn for denne tverrfagligheten
  • kunne analysere vekselvirkninger og samspill mellom kunstneriske praksiser og teoretiske diskurser, særlig i modernistisk kunst og samtidskunst
  • kunne sette samtidskunst i forhold til samfunnskritikk og historiske eksempler på samfunnskritisk kunst
  • kunne sette aktuelle kunstneriske arbeider i sammenheng med kunsthistoriske tradisjoner og utvikling og beskrive samtidskunst i forhold til relaterte kunstteoretiske diskurser

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning
  • 1-2 godkjente obligatoriske oppgaver i form av muntlige fremlegg

Nærmere informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart. 

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen organiseres som felles forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Seminarene forutsetter deltakelse i samtaler, diskusjoner samt fremlegg av studentene. Disse kan stå i forbindelse med skriftlige oppgaver.

Deler av undervisningen er obligatorisk. Disse delene fremlegges i Canvas ved semesterstart.

Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell 12 dagers skriftlig hjemmeeksamen med veiledning. Veiledende omfang: ca. 3000 ord.

Karakteruttrykk: Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:59:16