Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en innføring i ulike kunstneriske metoder og strategier gjennom eget praktisk- arbeid. Studentene vil få HMS-innføring i godt utstyrte verksteder og blir introdusert til ulike verktøy, maskiner og teknikker. Det er vekt på kunnskap om materialer og material-kontekst, også i et bærekraftig perspektiv. Studentene vil bli kjent med ulike format for kritisk vurdering av eget og andres arbeid, gjennom dokumentasjon og formidling av egne prosesser. Digitale medier er et av verktøyene som tilbys i forhold til ulike presentasjonsformater. Studentene vil få øvelse i faglig formidling gjennom 1 uke med kunstdidaktisk praksis i kunst-/kulturinstitusjon.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • kjenne til ulike kunstneriske metoder og strategier for skapende og kreativt arbeid
  • ha kunnskap om estetiske virkemidler og materialkontekst
  • kunne anvende grunnleggende redskaper, teknikker og materialer og eksperimentere med disse i arbeid med visuelle uttrykk
  • kunne begrunne valg i praktisk-estetisk arbeid
  • kunne anvende egnede medier, også digitale, til dokumentasjon og presentasjon av egne skapende prosesser
  • kunne innhente erfaring fra eget arbeid i verksted til å utvikle individuelle prosjekter
  • kunne presentere eksempler på kunstformidling gjennom arbeidslivsrelevant praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning og veiledning.
  • 3 Godkjente obligatoriske oppgaver.

Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

I emnet vil studentene arbeide med praktisk-estetiske prosjekt i verksted. Undervisningen gis både som gruppeundervisning og individuell veiledning. Institutt for visuelle og sceniske fag har tett samarbeid med Kunstsilo der studentene arbeider i grupper med kunstformidling. Studentutstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeider.

En forutsetning for å oppnå vilkår for å gå opp til eksamen er at studentene i stor grad arbeider selvstendig utover den lærerstyrte undervisningen. Verkstedene vil være tilgjengelige for studentenes selvstendige arbeid når de ikke er opptatt til annen undervisning.

Det legges opp til frivillige studieturer.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i undervisning, ved ekskursjoner og veiledning. Mer informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart.

Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Et individuelt praktisk-estetisk prosjekt med tilhørende refleksjonsnotat på ca. 800 ord. Prosjektet formidles visuelt i en utstilling. Refleksjonsnotatet leveres tre dager før praktisk arbeid stilles ut. Det gis en samlet karakter i Inspera i etterkant av utstillingen. 

Karakteruttrykk: Bestått/Ikke bestått

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
KH-100 – Forming - Verkstadarbeid 20
KH-126 – Design og redesign 15
KH-127 – Bilde og IKT 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 06:01:15