Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en innføring i idéutvikling og estetiske virkemidler gjennom praktisk-estetisk arbeid i godt utstyrte verksteder. Studentene vil få innføring i materialer, redskap og teknikker som vil gi grunnlag for eksperimentering gjennom kunst- og designprosesser. Digitale medier er naturlig å anvende både som arbeids- og formidlingsverktøy og som egen kunstnerisk uttrykksform. Studentene vil bli kjent med ulike format for kritisk vurdering av eget og andres arbeid, for dokumentasjon og for formidling av egne prosesser. Emnet vil gi studenten kjennskap til vestens ulike kunstretninger. Studentenes egne praktisk-estetiske arbeid vil ses i lys av teoretisk refleksjon. Studentene vil få trening i faglig formidling gjennom 1uke i kunst-/kulturinstitusjon.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • kjenne til undersøkende og eksperimenterende metoder for idéutvikling og problemløsning i skapende prosesser

  • kunne anvende grunnleggende metoder for idéutvikling i skapende prosesser

  • kunne anvende grunnleggende redskaper, teknikker og materialer og eksperimentere med disse i arbeid med visuelle uttrykk

  • ha kunnskap om estetiske virkemidler og kunne begrunne valg i praktisk-estetisk arbeid

  • kjenne til perioder fra vestens kunsthistorien og estetikk

  • kunne anvende faglig terminologi i skriftlig og muntlig beskrivelse av kunstuttrykk

  • kunne anvende egnede medier, også digitale, til dokumentasjon og presentasjon av egne skapende prosesser

  • kunne presentere eksempler på kunstformidling gjennom arbeidslivsrelevant praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning og veiledning

  • Studenten skal ha fått godkjent tre obligatoriske oppgaver

Undervisnings- og læringsformer

I emnet vil studentene arbeide med praktisk-estetiske prosjekt i verksted. Undervisningen gis både som gruppeundervisning og individuell veiledning. I emnet gjennomføres også skriveverksted med tekstproduksjon. Institutt for visuelle og sceniske fag har tett samarbeid med Kunstsilo der studentene arbeider i grupper med kunstformidling. Teori vil formidles både i verkstedsundervisningen, som forelesninger, seminar og ved ekskursjoner. Studentutstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeider. Arbeidskravene har som forutsetning at studentene i stor grad arbeider selvstendig utover den lærerstyrte undervisningen. Verkstedene vil være tilgjengelige for studentenes selvstendige arbeid når de ikke er opptatt til annen undervisning.

Det legges opp til frivillige studieturer.

Det er obligatorisk tilstedeværelse i all verkstedundervisning og veiledning. Mer informasjon fremlegges i Canvas ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Eksamen er et individuelt praktisk-estetisk prosjekt med tilhørende refleksjonsnotat på ca. 1200 ord. Prosjektet formidles visuelt i en utstilling. Refleksjonsnotatet leveres tre dager før praktisk arbeid stilles ut. Det gis en samlet karakter i Inspera i etterkant av utstillingen.

Karakteruttrykk: Gradert karakter

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
KH-126 – Design og redesign 15
KH-127 – Bilde og IKT 15
KF-106 – Kunsthistorie 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 06:01:13