Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Juridisk metode er et gjennomgående tema på masterstudiet. Emnet bygger på læringsutbyttet fra bachelorstudiet. Emnet gir inngående kunnskap om og forståelse for metodiske problemstillinger med særlig vekt på ulovfestet rett og anvendelsen av internasjonale rettskilder og gir studentene verktøyene de trenger for å kunne løse kompliserte juridiske problemstillinger. De verdier som ligger til grunn for retten står sentralt, og studentene får trening i å anvende disse aktivt i egen juridisk argumentasjon og ved kritikk av andres. Den norske juridiske metoden åpner for at etikk, politikk og andre samfunnsforhold kan få innflytelse på rettsanvendelsen. Studentene får trening i å reflektere over og drøfte i hvilken grad dette er mulig, med særlig vekt på reelle hensyns dobbeltrolle som både rettskilde og rettskildeprinsipp.

Ved at den norske juridiske metoden åpner for påvirkning av faktorer som tradisjonelt ikke anses som en del av retten, er det av vesentlig betydning at rettsanvenderne har et bevisst forhold til de etiske rammene for sin yrkesutøvelse samt hva som kan påvirke deres handlingsvalg. Emnet gir videre derfor en innføring i sentrale yrkesetiske regler for jurister, og studentene får trening i å anvende yrkesetiske krav som stilles til egen opptreden i sentrale juristposisjoner. Sentrale temaer er hvordan etiske problemstillinger i ulike juristroller identifiseres og analyseres i lys av relevante normer, samt hvilke faktorer som kan påvirke etisk krevende valg i den profesjonelle rollen som jurist. I denne forbindelse vil studentene også bli introdusert for yrkesetikken i et kjønnsperspektiv og gis trening i å anvende denne. Videre får studentene trening i å identifisere og beskrive hvilke prosesser og faktorer som kan lede til at jurister fraviker etiske krav. Prosessene blir drøftet i forhold til indre/ytre kriterier og studentene skal kunne gjøre rede for hvordan kunnskapen skal anvendes i en arbeidssituasjon og i formidling.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet skal studenten

  • kunne anvende juridisk metode til å løse kompliserte juridiske problemstillinger, også der ulovfestet rett og/eller internasjonale rettskilder står sentralt

  • ha inngående forståelse for de verdier som ligger til grunn for retten og kunne anvende disse aktivt i egen juridisk argumentasjon og ved kritikk av andres

  • kunne reflektere over og drøfte hvordan juridisk metode, særlig gjennom bruk av reelle hensyn, åpner for at etikk, politikk og andre samfunnsforhold kan påvirke rettsanvendelsen

  • ha inngående forståelse for den juridiske metodens betydning for grensedragningen mellom rett og politikk og kunne reflektere over metodens betydning for implementeringen og etterlevelsen av Norges internasjonale forpliktelser

  • ha inngående kunnskap om og kunne anvende yrkesetiske krav som stilles til opptreden i sentrale juristroller og juristposisjoner og kunne identifisere etiske problemstillinger og analysere disse i lys av relevante yrkesetiske normer. Ha kunnskap om og kunne vurdere yrkesetiske problemstillinger i et kjønnsperspektiv.

  • kunne identifisere og beskrive hvilke prosesser og faktorer som kan lede til at jurister fraviker etiske krav, samt drøfte prosessene i forhold til indre/ytre kriterier og anvende kunnskapen i en arbeidssituasjon og i en formidlende sammenheng

Vilkår for å gå opp til eksamen

Den obligatoriske innleveringsoppgaven må være godkjent før man kan fremstille seg til eksamen.   

Nærmere informasjon legges ut i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bestå av forelesninger og seminarer. Seminararbeidet vil ta utgangspunkt i teoretiske og praktiske problemstillinger i tilknytning til emnet. Oppgavene oppfordrer studentene til selvstendig analyse og refleksjon rundt sentrale tema på emnet, noe som gir et godt grunnlag for å evaluere og kritisere etiske normer og samfunnsskapte prosesser. Seminarene tar også sikte på å gi studentene trening i muntlig fremleggelse.   

Det inngår også obligatorisk innleveringsoppgave.

Studentene må benytte Canvas som er universitetets læringsstøttesystem. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samarbeid med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. 

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. 

Vurderingsuttrykk: Bokstavkarakter 

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:59:10