Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Digitalisering og ledelse - videreutdanning for skoleledere

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis. I tillegg kreves gjennomført Nasjonal rektorutdanning (30 stp), eller tilsvarende skolelederutdanning.

Ved flere søkere enn plasser, vil rektorer prioriteres foran andre skoleledere 

Anbefalte forkunnskaper

Anbefales gode kunnskaper i engelsk

Innhold

Aktiv ledelse er en forutsetning for å lykkes med digitalisering. Et av målene med utdanningen er å gi skoleledere en forståelse av det å lede digitaliseringsarbeidet ved egen skole, og samtidig vise at det finnes ulike tilnærminger avhengig av skolens egenart og drift. Studiet tar for seg ledelsesutfordringer knyttet til arbeid med digitalisering i skolen. Ledelsesutfordringene er tematisk organisert som syv moduler, disse utgjør skolens digitale modenhet:  

  1. Introduksjonen knytter studiet opp mot den foregående rektorutdanningen, tar for seg hvordan digitalisering forstås og kommuniseres utenfra og kan imøtekommes som leder, og introduserer rammeverket ‘Digital modenhet’.
  2. Planverk omfatter planer for innkjøp og implementering av teknologi, og hvordan skolen ivaretar planer for pedagogisk bruk og praksis av digitale ressurser. Dette dreier det seg om skolens egen IKT-strategi i forhold til fylkes-/kommunens hovedmål og rammer, og om rutiner, budsjetter og personal- og ressurshåndtering.
  3. Ledelse tar for seg viktigheten av lederrollen i digitaliseringsprosesser, og hvordan ledere kan lykkes med å få med lærere i digitaliseringen og å selv bidra til å skape god kultur i omstillingsarbeidet. I studiet blir du kjent med arbeidsmetoder og tilnærminger for å oppnå aktiv læring. Vi ser på utfordringen med å etablere samarbeid innenfor rammen av strategiske føringer.
  4. Organisering dreier seg om hvordan tilrettelegge for gode digitaliseringsprosesser. Med undervisnings- og læringsaktiviteter utenfor skolens bygg, har det oppstått nye utfordringer med å ivareta ansatte og elevers informasjonssikkerhet og personvern på en god måte. Her vil vi arbeide med å skape gode strukturer og modeller for erfaringsdeling på tvers av skoler, samt skape fysiske og virtuelle rom for utviklingsarbeid.
  5. Digital kompetanse tar for seg rammeverket for profesjonsfaglig digital kompetanse hos lærere (pedagogikk og fagdidaktikk, fag og grunnleggende ferdigheter, etikk, skolen i samfunnet, endring og utvikling, ledelse av læreprosesser, og kommunikasjon og samhandling) og hvordan tilrettelegge for kompetanseutvikling i lærerkollegiet med utgangspunkt i rammeverket. 
  6. Utstyr viser til forutsetninger skolen har for digitalisering, altså om infrastruktur samsvarer med planverket. Dette handler ikke kun om PC-er, strømuttak osv. (hardware), men også om programmer og læringsressurser (software). Vi vektlegger hvordan skoleleder kan lede prosesser knyttet til utstyr som ivaretar personvern og informasjonssikkerhet, og hvordan man kan løse ulike problemstillinger knyttet til utstyret.
  7. Oppsummeringen bruker vi til å reflektere over hvordan skoleledere kan arbeide ved ulike sider av digital modenhet ved sin skole. Her skal vi oppsummere, ta et steg tilbake og se på det helhetlige, komplekse utfordringsbildet av digital modenhet og digitaliseringsarbeid i skolen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha inngående kunnskap om hvordan digitalisering i skolen og i samfunnet påvirker skolelederrollen
  • kunne benytte seg av ulike digitale ressurser for samarbeid, administrasjon og kommunikasjon
  • kunne identifisere skolens digitale tilstand, bidra til kontinuerlig sikker drift som også ivaretar personvern til skolens ansatte og elever i skolens bygg og i situasjoner der hjemmeskole benyttes
  • kunne legge til rette utvikling av læreres profesjonsfaglige digitale kompetanse og for et godt praksisfellesskap
  • Ha innsikt i nyere forskning som belyser ulike sider ved digitalisering i skolen
  • kunne reflektere kritisk over hvilke muligheter og utfordringer skolen møter i et stadig mer digitalisert samfunn

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente obligatoriske innleveringer. Nærmere informasjon gis i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt som 4 samlinger med forelesninger og fellesarbeider. Nettstøttet undervisning i Canvas. Studiet er mappebasert med et sett obligatoriske innleveringer; og inkluderer individuelle og gruppebaserte oppgaver, hvorav noen også omfatter hverandrevurdering. Totalt arbeidsomfang er 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Tilbys som videreutdanning.

Eksamen

Mappeevaluering, individuell karakter, A-F. Nærmere informasjon om hva som inngår i mappen vil bli gitt ved semesterstart. Det gis ikke utsatt eksamen i emnet.

Annen informasjon

Ansvarlig fakultet:

Fakultet for samfunnsvitenskap

 

Kontaktinformasjon: sv-evu@uia.no

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 16:58:48