Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere

Forkunnskapskrav

Opptakskravene til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang pluss to års relevant yrkespraksis.

Søker må være ansatt i undervisningsstilling i grunnskolen.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales kunnskaper i engelsk.

Innhold

Emnet utgjør Del 1 av Fremtidens profesjonsfaglige digitale kompetanse og består av fire moduler som til sammen utgjør en introduksjon til Rammeverk for profesjonsfaglig digital kompetanse for lærere og hvordan rammeverket er relevant for digitalisering i skolen.

Modul 1: introduksjon: Hvorfor digitalisere skolen?

Modul 2: Pedagogikk og fagdidaktikk

Modul 3: Etikk

Modul 4: Skolen i samfunnet

Første modul vektlegger hva vi mener med digitalisering i skolen, hvordan forstå rammeverket og hvordan digitaliseringsperspektiver formidles gjennom Fagfornyelsen.

De tre neste modulene omfatter tre områder innenfor PfDK-rammeverket. I hvert område setter vi søkelys på noen underliggende tema.  I modul 2: Pedagogikk og fagdidaktikk vektlegges elevaktive undervisningsformer og hvordan digitale ressurser kan støtte opp under en slik pedagogisk tilnærming. I modul 3: Etikk, vektlegges digital dømmekraft, opphavsrett, personvern, nettvett og informasjonssikkerhet. I modul 4: Skolen i samfunnet vektlegges digitalt medborgerskap, algoritmisk tenking og programmering samt læringsanalyse. Alle moduler gir en teoretisk og praktisk innføring til de aktuelle temaene. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha inngående kunnskap om hva digitalisering av samfunnet betyr for skolen; om hva PfDK-rammeverket betyr og hvordan dets sju underliggende områder kan operasjonaliseres for å gi bedre vilkår for læring  

  • Kunne identifisere, forklare og reflektere over bruk av ulike digitale læringsressurser og arbeidsmåter som på ulike vis fremmer elevaktiv og tilpasset undervisning i ulike fag og på ulike trinn

  • Kunne identifisere, forklare og reflektere over hva algoritmisk tenking innebærer

  • Ha utviklet en praktisk forståelse av hvordan jobbe med algoritmisk tenkning og programmering i ulike fag, på ulike trinn

  • Ha utviklet en praktisk forståelse over etiske utfordringer knyttet til digitalisering i skolen, bl.a. digital dømmekraft, personvern og informasjonssikkerhet.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente obligatoriske innleveringer.

Undervisnings- og læringsformer

Nettbasert undervisning og nettbasert oppfølging mellom nettbaserte samlinger. I tillegg gjennomføres samlinger på nett i løpet av semesteret, tilsvarende totalt to hele dager.

Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid arbeid og fremføringer/produksjoner. Arbeidsformene inkluderer arbeid med analoge og digitale verktøy og ressurser. Mellom samlingene vil det være nettstøttet undervisning og arbeidsoppgaver. Undervisningsspråket er norsk. Totalt arbeidsomfang er beregnet til 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Nei

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskravene til studiet er bestått bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang pluss to års relevant yrkespraksis.

Søker må være ansatt i undervisningsstilling i grunnskolen.

Eksamen

Mappebasert evaluering, gradert karakter A-F. I mappen inngår både individuelle arbeider og gruppearbeid. Endelig karakter i mappen er individuell. Nærmere opplysninger om hva som inngår i mappen fås ved semesterstart og i Canvas. Det gis ikke utsatt eksamen i emnet.

Annen informasjon

Fakultet for samfunnsvitenskap.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:58:57