Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minst 180 studiepoengs omfang og minst to års relevant yrkespraksis.

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales gode kunnskaper i engelsk.

Innhold

Offentlig sektor har vært en betydelig bruker av informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i mer enn 50 år. Interessen for IKT økte på slutten av 1990-tallet og man begynte å bruke begreper som elektronisk forvaltning (eForvaltning) om dyptgripende forvaltningsreformer som ble muliggjort eller drevet frem av IKT. IKT er i dag både en integrert del av infrastrukturen og tjenesteproduksjonen i offentlig sektor. Innovasjon med teknologi har allerede ført til omfattende endringer i organisering og arbeidsprosesser. Vi kaller gjerne slike endringer digitalisering. Digitalisering har potensiale til å transformere både offentlig sektor og samfunnet vårt.

Emnet skal gi studentene historisk innsikt i hvordan forvaltningen er digitalisert over tid og hvilken lærdom man har dratt så langt. Den enkelte student skal videre opparbeide seg kunnskap om sammenhenger mellom innføring av IKT og behov for prosess og organisasjonsendringer. I tillegg skal studenten ha fått kunnskap om hvordan en digitalisering kan gjennomføres på en god måte, hvilke effekter som kan forventes og hvordan man på best mulig måte realiserer nyttepotensialet.

Emnet består av:

  • Historisk tilbakeblikk på IKT-bruk i offentlig forvaltning

  • Digitalisering som strategisk driver og virkemiddel

  • Digitalisering som sammenheng mellom IKT og prosess og organisasjonsendringer

  • Eksempler på digitalisering i statlige og kommunale virksomheter

  • Sammenheng mellom offentlig nytteperspektiv og effekter av digitalisering

  • Gevinstrealisering som praktisk tilnærming til hvordan digitalisering kan ledes for å realisere størst mulig grad av nyttepotensialet

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående kunnskap om sammenhengen mellom offentlig nytteperspektiv og effekter av digitalisering

  • kunne identifisere muligheter for hvordan digitalisering kan brukes som strategisk driver og virkemiddel i organisasjoner

  • ha utviklet en praktisk forståelse av hvordan digitalisering bør gjennomføres for å sikre høyest mulig grad av nytte

  • ha kunnskap om sammenhenger mellom offentlig omstilling og reform og digitalisering

  • kunne identifisere etiske konsekvenser av digitalisering

  • ha utviklet forståelse for langsiktige samfunnsmessige konsekvenser av digitalisering

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen blir gitt som 3 samlinger à to dager. Kombinasjon av aktuelle gjesteforelesninger, forelesninger, seminarer og gruppearbeid med presentasjoner. Mellom samlingene vil det være utstrakt bruk av nettstøttet undervisning i Canvas, oppgaveløsning og veiledning. Totalt arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering i tråd med kvalitetssikringssystemet kapittel 4.1., dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Tilbys som videreutdanningsemne.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). I tillegg kreves minst 2 års relevant yrkespraksis etter avsluttet utdanning. Den relevante yrkespraksis skal være fra stilling som normalt krever høyere utdanning.

For øvrig skjer opptak etter forskrift om opptak til studier og emner ved Universitetet i Agder.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2021-11-24-3370?q=uia

Eksamen

Eksamen er todelt: Individuell skriftlig semesteroppgave (60%) og 2 dagers individuell skriftlig hjemmeeksamen (40 %). Gradert karakter.

Annen informasjon

Ansvarlig fakultet:

Fakultet for samfunnsvitenskap

 

Kontaktinformasjon: sv-evu@uia.no

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
IS-417 – Digitalisering av offentlig sektor 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 00:58:57