Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Barn og bevegelse

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir kunnskap om hvordan man kan tilrettelegge for og gjennomføre regelmessig uteskole. Undervisningen vil ha fokus på hvordan man kan kartlegge eget nærområde og lokalmiljø for å identifisere relevante steder som kan brukes som del av uteskoleundervisningen, samt hvordan man kan legge til rette for elevaktive undervisningsforløp. Emnet vil gi forståelse for hvordan man kan etablere en tydelig tverrfaglig sammenheng mellom undervisningen i klasserommet og undervisningen på uteskole.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om eget nærområde og lokalmiljø og kunne bruke denne kunnskapen til å identifisere relevante steder å benytte som del av uteskoleundervisningen
  • ha kunnskap knyttet til planlegging av uteskoleundervisning og kunne bruke denne kunnskapen til å utforme en årsplan for uteskoleundervisningen
  • ha kunnskap om ulike former for elevaktiv undervisning, og kunne bruke denne kunnskapen til å legge til rette for hensiktsmessige undervisningsforløp
  • ha kunnskap om filosofiske og pedagogiske strømninger som påvirker uteskole og kunne bruke denne kunnskapen for å reflektere over og utvikle egen undervisningspraksis
  • ha kjennskap til forskning på uteskolefeltet som kan bidra til å styrke egen undervisningspraksis

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • 80% tilstedeværelse på undervisningssamlingene
  • Tre godkjente arbeidskrav

Se nærmere beskrivelse i Canvas

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, ekskursjon, praktisk arbeid og selvstudier. Studentene må beregne noe utprøvende arbeid på eget arbeidssted. Undervisningen vil være samlingsbasert og med bruk av nettressurser. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter og vil foregå i klasserom og i nærområdet rundt UiA. Det vil være ekskursjon med frivillig overnatting på en av samlingene.

Arbeidsomfanget er ca. 270 timer. Det er obligatorisk undervisning i emnet (80%).

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Godkjent lærerutdanning eller barnehagelærerutdanning.

Søkere må dokumentere at de er ansatt i undervisningsstilling i grunnskolen.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Gradert karakter.

Se nærmere beskrivelse i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 16:58:10