Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at deltakerne har erfaring med eller arbeider med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, idrettslag, skole eller SFO.

Innhold

Teori knyttet til temaene:

  • Begreper og definisjoner knyttet til inkludering

  • Et utvalg fysiske funksjonsnedsettelser

  • Lovverk og regler for integrering og inkludering

  • Didaktikk, planlegging og tilrettelegging av økter for ulike funksjonsnedsettelser

  • Kropp, mestring, motivasjon og selvoppfatning knyttet til fysisk aktivitet

 

Praktisk aktivitet:

Eksempler på leker og aktiviteter tilpasset ulike funksjonsnedsettelser.

Aktivitet med særlig fokus på tilrettelegging.

Praktisk øving i å tilrettelegge for målrettet kvalitetsutvikling

Læringsutbytte

Studentene:

Kunnskap

  • har grunnleggende kunnskap om begrepene inkludering, integrering og individuell tilpassing

  • har grunnleggende kunnskap om utvalgte fysiske funksjonsnedsettelser

  • har grunnleggende kunnskap om lover og regler om integrering/inkludering i skole/idrett

  • har kunnskap om et utvalg aktiviteter for mennesker med funksjonsnedsettelser

  • har kunnskap om motivasjon for fysisk aktivitet

Ferdigheter

  • kan planlegge et utvalg aktiviteter for mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser

  • kan lede et utvalg aktiviteter for mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser

  • kan tilrettelegge for tilpassing av aktivitet til mennesker med funksjonsnedsettelser

Generell kompetanse

  • kan reflektere og argumentere for et utvalg aktiviteter med fokus på tilpassing i kroppsøvingsfaget.

  • kan motivere mennesker med fysiske funksjonsnedsettelser til fysisk aktivitet.

  • kan planlegge og gjennomføre varierte aktiviteter

  • kan formidle sentralt fagstoff om integrering/inkludering

  • kan utveksle erfaringer, holdninger og synspunkt med andre som jobber med fysisk aktivitet/kroppsøving for personer med funksjonsnedsettelser.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent deltakelse på obligatorisk undervisning.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli samlingsbasert med to samlinger på to dager. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter. Det er obligatorisk undervisning i emnet.

Emnet har et arbeidsomfang på 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse

Eksamen

Individuell hjemmeeksamen over fem dager. Gradert karakter

Annen informasjon

Ansvarlig fakultet

Fakultet for helse- og idrettsvitenskap

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 22:59:53