Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at deltakerne har erfaring med eller arbeider med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, idrettslag, skole eller SFO.

Innhold

Kurset har både en fysisk og en psykisk tilnærming til helse. Erfaringsutveksling og refleksjoner rundt begreper som bevegelsesglede, livsstil og livsmestring har fokus. Aktiviteter der vi lærer om kroppens funksjon ved aktivitet/inaktivitet, aktiviteter der mestring og glede har fokus, og fokus på å lære motgang/ medgang og å «gjøre hverandre gode» vil være sentralt i kurset. Det er et underliggende mål at deltagerne får kjennskap til, og erfaring med, å bruke begrepene slik at de vil brukes i samtaler med kolleger og foreldre.

 

Sentrale tema:

Kroppen som erfaringsinstans- kroppsopplevelser, bevegelsesglede, humør

Bevegelse og psykiske forhold- samvær, mestring, selvoppfatning, motivasjon

Bevegelse og fysisk form - utholdenhet, styrke, energiforbruk ved bevegelse.

Praktiske økter med fokus på pedagogisk tilrettelegging i tema som gjentas fra teorien.

Praktisk øving i å lede aktivitet og observere ulike begreper fra teorien.

Praktisk øving i å tilrettelegge for målrettet bevegelsesaktivitet med begreper fra teorien

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studentene

  • ha kjennskap til begrepene kroppslighet og kroppsbilde

  • ha kjennskap til begrepene livsstil og livsmestring  

  • ha kjennskap til forhold som påvirker fysisk helse

  • ha kjennskap til fysisk aktivitets innvirkning på fysisk og psykisk helse

  • ha kjennskap til konsekvenser av inaktiv livsstil

Ferdighet

Etter fullført emne skal studentene

  • kunne planlegge og gjennomføre aktiviteter med mål om bevegelsesglede

  • kunne utarbeide spesifikke kvalitetsmål for aktiviteter med mål om å forbedre fysisk form

  • kunne utarbeide spesifikke kvalitetsmål for å øve på samarbeidsaktiviteter

  • kunne lede varierte aktiviteter med mål om samarbeid og "å gjøre hverandre gode"

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studentene

  • ha kompetanse i å planlegge og vurdere læringsaktiviteter med fokus på bevegelsesglede

  • kunne bidra til refleksjon og kritisk tenking om tema rundt ulike kroppsbegrep

  • kunne argumentere for å fremme god fysisk og psykisk helse gjennom fysisk aktivitet

  • kunne lede og delta i refleksjoner og kritisk tenking omkring livsstil, kroppsfokus og livsmestring

  • kunne argumentere og bidra til elevers refleksjon rundt ansvar for egen helse

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse på obligatorisk undervisning. Det vil bli informert om tidspunkt for obligatorisk undervisning i timeplanen.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet vil bli samlingsbasert med to samlinger a 2 dager. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Emnet har et omfang på 135 timer.

Studentevaluering

 Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Skriftlig, individuell hjemmeeksamen over tre dager. Gradert karakter

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 22:59:48