IDR423 Utvikling, læring og prestasjon i idrett
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Tommy Haugen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet fokuserer på avgjørende faktorer for utvikling, læring og prestasjon i idrettslige kontekster. Både individuelle og mellommenneskelige aspekter, samt betingelser i omgivelsene vil være sentrale temaer. Emnet omhandler primært unge mennesker i en utviklingsprosess, og har likeverdig fokus på deltakelse, prestasjon og personlig utvikling.
- Sosial-økologiske teorier som forståelsesramme for menneskelig læring, utvikling, prestasjon og velvære i idrett og trening
- Barn og unges vekst og utvikling
- Trening og utvikling av idrettslige ferdigheter
- Restitusjon og idrettsernæring
- Utviklings- og læringsklima
- Motivasjon og emosjoner
- Coaching og veiledning
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
-
avansert kunnskap om idrettsfaglige teorier, begreper og problemstillinger knyttet til utvikling, læring og prestasjon i idrett
-
inngående kunnskap om individuelle og mellommenneskelige forhold som er viktige forutsetninger for læring, utvikling og prestasjon i idrett
Ferdighet
Studenten kan:
-
forstå og kritisk vurdere teorier og teoretiske perspektiver relatert til ledelse, læring og ferdighetsutvikling i idrett
-
kritisk analysere idrettslige miljøer og atferd som grunnlag for læring, utvikling og prestasjon
-
kritisk vurdere og anvende forsknings- og utviklingsarbeid som er relevant for læring, utvikling og prestasjon i idrett
Generell kompetanse
Studenten har
-
inngående evne til etisk refleksjon og utvise respekt for enkeltindivider
-
evne til å formidle vitenskapelig fagkunnskap og kommunisere faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner relevant for læring, utvikling og prestasjon i idrett
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning
Godkjent muntlig gruppepresentasjon
Se nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer er seminar og gruppearbeid. Deler av undervisningen er obligatorisk.
Forventet arbeidsomfang er cirka 400 timer.
Se nærmere informasjon i Canvas.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
6 timer skriftlig individuell eksamen. Gradert karakter .
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
IDR410 – Prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet | 15 |