IDR139 Motorisk utvikling og læring
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ann Christin Helgesen Bjørke
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
I dette emnet lærer studenten om barn og unges motoriske utvikling og læring. Studenten utvikler grunnleggende kunnskap knyttet til gjennomføring av lek og idrettsaktiviteter med barn og/eller unge i ulike miljø. Tilrettelegging for fysisk aktivitet og lek for barn med ulikt ferdighetsnivå og behov blir aktualisert.
-
Barn og unges motoriske utvikling
-
Variasjon i motorisk utvikling, samt tilrettelegging for fysisk aktivitet hos barn og unge med ulikt ferdighetsnivå og behov
-
Definisjoner, begreper og teoretiske perspektiver på motorikk
-
Observasjon og testing av motorisk funksjon
-
Aktiviteter i ulike miljø
-
Idrettsaktiviteter for barn og unge
-
Praktisk arbeid med barn og/eller unge i bevegelse
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten
-
ha grunnleggende kunnskap om barn og unges motoriske utvikling
-
kunne beskrive ulike teoretiske perspektiver på barn og unges motoriske utvikling
-
ha kjennskap til variasjon i motorisk utvikling, og hvordan man kan legge til rette for fysisk aktivitet for barn og unge med ulike behov
-
ha kjennskap til utvalgte observasjonsmetoder og motoriske tester
-
kunne gjennomføre lek og idrettsaktiviteter med barn og/eller unge i ulike miljø
-
ha kjennskap til Norges Idrettsforbunds føringer i barneidretten med utgangspunkt i barns motoriske utvikling
-
kunne forklare bevegelseslekens betydning for barns helhetlige utvikling
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent aktiv deltakelse i obligatorisk undervisning
-
Godkjent praksis for lektorstudentene
-
Godkjent praktisk gruppeoppgave med muntlig fremlegg for disiplinstudentene
Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, gruppearbeid, samt praktisk undervisning i lek og idrettsaktiviteter i ulike miljø.
Disiplinstudenter har i tillegg en obligatorisk praktisk gruppeoppgave med et avsluttende muntlig fremlegg.
For lektorstudenter inngår det ti dager praksis i skolen.
All praktisk undervisning er obligatorisk.
Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
IDR103 – Barn og unge, bevegelse og utvikling | 10 |
IDR103 – Barn og unge, bevegelse og utvikling | 10 |