IDR137 Kroppsøving og elevmangfold
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Øystein Winje
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
IDR136 Kroppsøving og bevegelsesglede må være bestått.
Innhold
Teoretiske emner:
-
Fagdidaktikk med vekt på elevmangfold og tilpasset opplæring, vurdering, bruk av de grunnleggende ferdighetene og tverrfaglig arbeid
-
Motorisk utvikling og læring
-
Livredningsteori
Praktiske emner:
-
Innføring og opplæring i et utvalg idretts- og bevegelsesaktiviteter som for eksempel ulike ballspill, skøyter, turn og frisbee
-
Aktivitet og læring i naturen
-
Livredning i vann
Faget i praksis
I praksisperioden skal studentene planlegge, gjennomføre og reflektere over en kroppsøvingsøkt gjennomført i praksisperioden der fokus er elevmangfold og tilpasset opplæring.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
-
ha kunnskap om undervisningsplanlegging, gjennomføring og evaluering i kroppsøving
-
ha kunnskap om vurdering i kroppsøving på trinn 5-10
-
ha kunnskap om tidsaktuelle bevegelsesformer i barne- og ungdomskultur
-
ha kunnskap om barn og unges motoriske utvikling og læring
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne utføre livreddende førstehjelp, samt livberging i vann
-
kunne ut fra egne ferdigheter og kunnskap legge til rette for variert undervisning i kroppsøving som fremmer læring og bevegelsesglede ved bruk av lek, dans, idrett, nærmiljøfriluftsliv og andrebevegelsesformer
-
kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplan og profesjonsetiske retningslinjer
-
kunne identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø inne og ute
-
kunne inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
-
kunne vurdere elevenes kroppslige læring og forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring
-
kunne utforske og reflektere over egne kroppslige uttrykk og bevegelseserfaringer
-
kunne vurdere elevenes måloppnåelse
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kunne reflektere over hvordan kroppsøving kan bidra til elevenes allmenndanning
-
kunne kommunisere med elever, foreldre og kolleger om kroppsøving
-
kunne forstå og utvikle sin egen lærerprofesjonalitet i kroppsøvingsfaget
-
kunne arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktiviteter i et tverrfaglig perspektiv
-
kunne bruke nyere kroppsøvingsfagligkunnskap i eget arbeid
-
kunne arbeide med elevmangfold og ulikheter i kroppsøving og reflektere over fagets rolle og innhold i en flerkulturell skole
Innhold
Teoretiske emner:
-
Fagdidaktikk med vekt på elevmangfold og tilpasset opplæring, vurdering, bruk av de grunnleggende ferdighetene og tverrfaglig arbeid
-
Motorisk utvikling og læring
-
Livredningsteori
Praktiske emner:
-
Innføring og opplæring i et utvalg idretts- og bevegelsesaktiviteter som for eksempel ulike ballspill, skøyter, turn og frisbee
-
Aktivitet og læring i naturen
-
Livredning i vann
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha godkjent:
-
Gjennomført studentundervisning
-
Aktiv deltakelse i obligatorisk undervisning
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:
-
Praksis
-
Praksisoppgave
-
Livredningstest
Enkeltemnestudenter må ha godkjent:
-
Gjennomført studentundervisning
-
Aktiv deltakelse i obligatorisk undervisning
Enkeltemnestudenter må ha godkjent:
-
Didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis
-
Praksisoppgave
-
Livredningstest
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, teoretisk og praktisk arbeid. Digitale verktøy brukes både av faglærere og studenter der det er naturlig. For øvrig studentaktive arbeidsformer som framlegg og undervisning av hverandre.
Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 400 timer. Undervisningen er obligatorisk. Det kreves minimum 80 prosent fremmøte til den praktiske undervisningen. Det kreves minimum 70 prosent fremmøte til øvrig undervisning.
Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et didaktisk arbeid av tilsvarende omfang.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er todelt:
-
Individuell praktisk-muntlig eksamen hvor den muntlige delen tar utgangspunkt i den praktiske gjennomføringen og teori. Gradert karakter. Vekting 60 %.
-
Individuell 4 timers eksamen under tilsyn innen teoretiske tema. Gradert karakter. Vekting 40 %.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
IDR128 – Kroppsøving del 2 - trinn 5-10 | 15 |