HSI417 Anvendelse av forskningsmetoder. Prosjekt 2
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Torunn Kitty Vatnøy
- Hege Mari Johnsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Helseinformatikk, erfaringsbasert masterprogram
- Helse- og sosialinformatikk, erfaringsbasert masterprogram, deltid
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
HSI414 Samfunnsvitenskapelige forskningsmetoder. Prosjekt 1
Innhold
Gjennomføring av et problemorientert prosjekt som går over to semestre. Studentgruppen velger et tema for prosjektet relatert til helseinformatikk. Temaet skal ta utgangspunkt i en konkret problemstilling fra helse-, omsorgs- og velferdssektoren.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha forståelse for og kunne anvende spesielle forskningsmetodiske prinsipper innenfor området helseinformatikk.
-
kunne vurdere og anvende ulike vitenskapelige forskningsmetoder i prosjektet.
-
kunne designe og gjennomføre et problemorientert forskningsprosjekt på et reelt problemområde relatert til fagområdet helseinformatikk.
-
kunne gjøre rede for metodiske og etiske vurderinger i prosjektrapporten.
-
kunne gjøre rede for, vurdere og anvende publisert forskning i prosjektrapporten.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltatt i obligatoriske prosjektseminarer, gruppearbeid og veiledning. Se nærmere informasjon i emneheftet.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeider, seminarer og selvstudier. Fysiske samlinger hvert semester kombinert med nettstøttet gruppearbeid, og veiledning. Det er obligatorisk å delta på prosjektseminarer, gruppearbeid og veiledning. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 540 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Studentene utarbeider en prosjektrapport i gruppe. Det gis felles karakter til gruppen. Se emneheftet for nærmere beskrivelse. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.