HI-100 Globalhistorie – rikdom og fattigdom i verdenshistorien
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Andreas Aase
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Historie, bachelorprogram
- Historie, årsstudium
- Lektorutdanning for trinn 8-13, 5-årig masterutdanning
Undervisningsspråk
Norsk.Innhold
Emnet gir innsikt i ulike måter å forstå global påvirkning og avhengighet, ulike økonomiske systemer og framveksten av globale økonomiske hegemonier. Den røde tråden i emnet er en problemstilling: Hvorfor har noen land blitt rike, materielt sett, mens andre er blitt preget av fattigdom? Målet er å gi en oversikt over den økonomiske globalhistorien i svært lange linjer – fra de første mennesker og fram til vår egen tid. Det vil bli lagt vekt på å forklare de økonomiske endringene i lys av politiske, kulturelle og naturgitte forhold.
Du skal fordype deg i spørsmål som: Hvilke økonomiske og politiske systemer eksisterte i den før-industrielle verden og hva karakteriserte disse? Hvilken betydning har naturgitte forhold i forklaringer på økonomiske ulikheter? Hvordan har kulturene i verden gradvis blitt forenet – og hvordan har ulike deler av verden gjensidig påvirket hverandre? Hva kjennetegnet antikkens økonomi? Hvilke teorier finnes på kapitalismens og industrisamfunnets gjennombrudd i den vestlige kulturkrets – og hvilke barrierer fantes i de store imperiene i Asia? Hvorfor lyktes østasiatiske land fortere enn latin-amerikanske land med å industrialisere? Og hvorfor er det så mange fattige i Afrika og Sør-Asia?
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studentene skal
-
ha kunnskap om de lange linjene i verdenshistorien – med hovedvekt på de viktigste skillene i den økonomiske utviklingen (det vil si jordbruksrevolusjonen og kapitalismens og industrisamfunnets gjennombrudd)
-
ha kunnskap om hva som kan forklare framveksten av stater, karakteristiske trekk ved de første sivilisasjoner og årsaker til sivilisasjonskollaps
-
kjenne hovedlinjene i antikkens politiske og økonomiske historie
-
kjenne hovedlinjene i Europas og minst to andre regioners/verdensdelers historie
-
ha kunnskap om ulike teorier som forklarer økonomisk endring – og da spesielt teorier om forutsetninger for at økonomisk vekst skjer
-
kritisk kunne vurdere ulike framstillinger av kapitalismens og industrisamfunnets framvekst
Ferdigheter
-
ha kompetanse til å sette seg inn i nye problemfelter og å analysere en sak fra flere sider
-
ha blitt øvd i å tenke kritisk
Generell kompetanse
-
ha evne å lese pensumlitteraturen i den hensikt å kunne velge seg det mest relevante stoffet i forhold til de problemstillinger som reises i emnet
-
kunne utnytte bibliotekressurser og kunne søke etter kilder og litteratur for å løse oppgaver
Vilkår for å gå opp til eksamen
For disiplinstudenter: Godkjente arbeidskrav. Se nærmere informasjon i Canvas.
For studenter i lektorutdanningen gjelder følgende eksamenskrav: Bestått praksis.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, kollokviegrupper, oppgaveløsning og tester.
Forventet arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse
Eksamen
Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter (A-F).
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
HI-100 – Verdenshistorisk oversikt I | 10 |
HI-106 – Global historie | 10 |
HI-1210 – Eldre norges -og verdenshistorie | 10 |
HI-122 – Global historie | 10 |
HI-1230 – Eldre historie I | 5 |
HI-1230 – Eldre historie I | 5 |
HI-1240 – Eldre historie II | 5 |
HI-1240 – Eldre historie II | 5 |