Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Demensomsorg

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Innovasjon og innovasjonsarbeid i helse- og sosialsektoren
  • Systematiske metoder for kartlegging og utvikling av demensomsorg på individ- og gruppenivå:
    • Dementia care mapping (DCM)
    • Marte Meo-metoden
    • Vips praksismodell (VPM)
  • Systematisk litteratursøk

Studenten skal identifisere et mulig forbedringspotensial/utviklingsbehov relatert til innhold i studiet og utarbeide en plan for gjennomføring av et mulig innovasjonsprosjekt på egen arbeidsplass.

Læringsutbytte

Studenten:

  • har inngående kunnskap om innovasjon og tjenesteutvikling innen demensomsorgen
  • kan analysere faglige problemstillinger innen demensomsorgen
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter i demensomsorg på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent prosjektbeskrivelse
  • Deltatt på obligatorisk undervisning.

Se nærmere beskrivelse i læringsplattformen.

Undervisnings- og læringsformer

  • Forelesninger.
  • Seminarer/gruppesamlinger.
  • Selvstudier.
  • Veiledning på oppgaveskriving.

Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen gjennomføres som en skriftlig oppgave der temaet er et mulig innovasjonsprosjekt på egen arbeidsplass. Arbeidet med oppgaven gjennomføres i løpet av semesteret. Oppgaven kan skrives individuelt eller i gruppe på to studenter. Det gis felles karakter ved gjennomføring i gruppe. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 16:57:43