Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Fransk/Norsk

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i fagdidaktikk i fransk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp franskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag. Det tar også opp stillingen til det franske språket i en globalisert verden. Kjennskap til læreplanverket for ungdomskolen og refleksjon over fagdidaktiske problemstillinger vil det også bli fokusert på.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp rollen som fransklærer og hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger har innvirkning på lærerens yrkesutøving. Refleksjon over lærerens språklige ferdigheter i fransk og læreren som rollemodell blir også tatt opp.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmetoder og læringsstrategier, samt ulike læremidler som egner seg for franskundervisning på trinn 8-10. Hovedområdet tar opp arbeid med grunnleggende språkferdigheter i fransk og grunnleggende ferdigheter på tvers av fag. Med utgangspunkt i studentenes kompetanse i franskfaget og innsikt i fagets didaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktiske øvelser siktet mot undervisning i fransk på trinn 8-10.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Etter fullført emne skal studenten

  • ha fagdidaktisk kunnskap i franskfaget rettet mot trinn 8-10

  • ha kunnskap om læreplanen i fremmedspråk, nivå1, og hvordan den tilpasses franskfaget

  • ha kunnskap om fagdidaktiske teorier og problemstillinger i franskfaget rettet mot trinn 8-10

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer i franskfaget rettet mot trinn 8-10

  • ha kunnskap om grunnleggende ferdigheter i franskfaget

  • ha kunnskap om elevenes kulturuttrykk og deres bevissthet og interesse for faget

  • ha kunnskap om den flerkulturelle skolen og de muligheter og utfordringer dette innebærer for franskundervisningen

Ferdigheter: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne anvende kunnskap om læreplanen i fremmedspråk og franskfagets egenart for å legge til rette for gode læringsprosesser på trinn 8-10

  • kunne anvende kunnskap om ungdomskultur og mangfold i elevenes bakgrunn og forutsetninger i arbeidet for å legge til rette for læring i franskfaget

  • kunne anvende sine språklige ferdigheter i fransk som rollemodell for elevene

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning i fransk på trinn 8-10

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset trinn 8-10

  • kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler og læringsarenaer i undervisningen tilpasset trinn 8-10

Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere over fagdidaktiske problemstillinger generelt og i franskfaget spesielt

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse og bidra til samarbeid om undervisning og skoleutvikling

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80%)

  • Bestått tverrfaglig oppgave i fransk fagdidaktikk og pedagogikk.

  • Bestått praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen skjer i form av forelesninger og seminarer med varierte arbeidsmetoder. Undervisningsspråket er fransk og norsk. Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen. Studentene skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i fransk fagdidaktikk og pedagogikk. Studentene skal ha seks ukers praksis.Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. 

Eksamen

Muntlig eksamen, inkludert en forberedt presentasjon. Bestått/ikke bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
FR-128 – Fagdidaktikk i fransk, del 1, ettfagsvariant 7.5
FR-127 – Fagdidaktikk i fransk, del 1 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:57:28