Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet utforsker profesjoners samfunnsmandat og verdiforankring i lys av etiske teorier og etisk refleksjon. Viktige temaer er profesjon og profesjonsetikk, dialogens etiske dimensjoner, strategisk kommunikasjon og sannhet. Det legges særlig vekt på etiske utfordringer knyttet til kommunikasjonsarbeid.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne identifisere etiske utfordringer

  • kunne gjennomføre etiske refleksjoner

  • ha inngående kunnskap om ulike etiske perspektiver og teorier

  • ha inngående kunnskap om forholdet mellom etisk teori og profesjonsutøvelse

Vilkår for å gå opp til eksamen

Hver student skal presentere minst ett fremlegg basert på arbeidet med semesteroppgaven og gi minst én forberedt kommentar til andre studenters framlegg. Det er plikt om tilstedeværelse på framleggseminar. Mer informasjon ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger kombinert med gruppearbeid og fremleggseminar. Det tilbys veiledning på semesteroppgaven. Samlet forventet arbeidsomfang er ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Som for opptak til masterprogrammet i samfunnskommunikasjon.

Eksamen

Individuell semesteroppgave og individuell, muntlig eksamen. Semesteroppgaven vekter 40 % av samlet karakter. Muntlig eksamen vekter 60 % av samlet karakter. Begge deleksamener må være bestått for å få sluttkarakter i emnet. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL414 – Anvendt etikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:59:21