ERN501 Vitenskapsteori og metode for den forskende lærer, mat og helse
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Margrethe Røed
- Vigdis Guttormsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 1-7, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
Forkunnskapskrav
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått praksis i 4. studieår.
Innhold
Fem studiepoeng av emnet er felles for alle grunnskolelærerstudenter (kursiverte læringsutbyttebeskrivelser). I denne fellesdelen tas det opp emner som er relevante for den forskende lærer (kursiv).
-
vitenskapsteori og metode
-
forskningsetikk
-
kildesøk/kildebruk
-
akademisk lesing og skriving.
Resterende 10 studiepoeng av emnet er fagspesifikke.
I den fagspesifikke delen av emnet fokuseres det på mat og helse-relevante forskningsdesign og skal gi utstrakt forståelse for hvordan man designer studier i forhold til relevante forskningsspørsmål. Emnet har fokus på kvalitative og kvantitative analysemetoder, og hvordan resultater tolkes og formidles.
Gjennom arbeid med emnet skal studentene tilegne seg et godt faglig grunnlag slik at de kan gjennomføre et profesjonsrettet, praksisnært og etisk forsvarlig forskningsprosjekt (masteroppgaven) under veiledning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Den nyutdannede læreren
-
har inngående kunnskap om vitenskapsteori og metode med relevans for den forskende lærer
-
har inngående kunnskap om forskningsetikk, kildebruk og akademisk lesing og skriving
-
har innsikt i metodiske og etiske utfordringer ved forskning på barn og unge generelt og i mat og helsefaget spesielt
-
Ha inngående kunnskap om relevante forskningsdesign i mat og helsefaget
Ferdigheter
Den nyutdannede læreren
-
kan anvende og kritisk vurdere ulike forskningsmetoder som er relevante for klasseromsforskning/skoleforskning
-
kan bruke elektroniske søkeverktøy til å finne relevant forskningslitteratur og kritisk vurdere denne
-
kan kritisk vurdere forskningslitteratur innenfor fagområdet mat og helse ut fra gitte kriterier
-
kan anvende forskningsmetoder som løfter fram elevens perspektiv i mat og helse
-
Kan analysere og presentere kvalitativ og kvantitativ data på en hensiktsmessig måte
Generell kompetanse
Den nyutdannede læreren
-
kan på et avansert nivå bidra til forskningsinformert utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
-
kan designe mat og helserelaterte forskningsprosjekter i samsvar med forskningsetiske retningslinjer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha:
-
Godkjente arbeidskrav
-
Godkjent deltakelse på obligatorisk undervisning
Se nærmere beskrivelse i semesterplanen i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, seminar, oppgaveløsning, muntlige fremlegg og veiledning. Studentene vil få erfaringer med hvordan man kan arbeide som en forskende lærer i et profesjonsfellesskap. Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver og litteraturstudier, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 400 timer, fordelt med 130 timer på fellesemner og 270 timer på fagspesifikke emner.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Skriftlig prosjektoppgave som skrives individuelt eller i par.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter
Se Canvas for detaljert informasjon.