Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk og engelsk

Innhold

Hvordan kan fortellinger i litteratur, fjernsyn og film belyse forholdet mellom teknologi og mennesket? Har de noen viktige varslinger eller råd til oss i et samfunn hvor mange verdier, økonomiske som kulturelle, knyttes til teknologi? Dette emnet ser nærmere på fortellinger i våre mediaformer som avbilder ulike relasjoner mellom menneske og teknologi: genmodifisering og kloning, virtuell virkelighet, robot / kyborg og simulerte virkeligheter og agenter.

Med utgangspunkt i opplysningstidens forståelse av individet, undersøker vi hvordan ulike verk utfordrer forståelsen av menneskets identitet som individ og art, og samtidig overfører visse mennesketrekk til maskiner, fysiske som virtuelle. Med teknologisk fremgang blir våre forutsetninger til privatliv, eiendom, fri vilje, liv og dødelighet satt på spill. De utvalgte verk skal undersøkes for å se hvordan og hvorvidt disse kategoriene må behandles på nytt, og hvordan holdninger til teknologien har forandret seg i takt med teknologiens utvikling.     

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fulført emne skal studenten:

  • vise forståelse for teknologiens nåværende rolle i den industrielle verdens sivilisasjonsutvikling og hvordan det fremstår i diverse underholdningsmedier
  • se paralleller fra historie og filosofi inn i emnet
  • vise innsikt i hvilken grad diverse teknologier oppfattes som hjelpemidler eller trusler til samfunnets basale oppgaver
  • ha kunnskap om diverse mainstream genrer og hvordan de benyttes som et forum for diskusjon om den teknologiske utviklingen.

Ferdigheter:

Etter fulført emne skal studenten kunne:

  • reflektere over litterære og narrative verk som en symptomatisk del av en implisitt samtale innenfor den vestlige og industrielle kultur
  • gjøre rede for hvordan diverse genrer reflekterer og bidrar til viktige diskusjoner i samfunnet

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten kunne;

  • forklare verdien og relevansen av populære narrativs bidrag til å forstå teknologiens plass i moderne samfunn

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studenten må ha bidratt med en individuell eller gruppe presentasjon for klassen. Nærmere informasjon vil bli gitt ved studiestart.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er nettbasert med ett obligatorisk seminarmøte ved oppstart. Ellers er all undervisningen på Canvas. Emnet er bygd opp rundt bruk av en modulbasert studieguide og baserer seg på selvstudium med støtte i digitale læringsressurser. Fagstoffet innledes av foreleseren, og studentene deltar i samtaler på «chat» i mindre grupper. To innleverte mappearbeider skrives ut fra disse samtalene. Studentene er ansvarlig for en kort video hvor en artikkel eller narrativ er drøftet for de andre studentene. Foreleseren skal være tilgjengelig på chat 2 timer i uken for konsultasjon. Arbeidsomfang er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskravet er det samme som for masterprogrammet i teknologi, menneske og samfunn.

Eksamen

Eksamen består av to individuelle oppgaver:

  • Tre (3) korte oppgaver, ca. 3500 ord til sammen i en mappe som teller 40%. Noen eller alle av disse kan erstattes med korte video opptak (5 minutter).

  • 48-timers hjemmeeksamen (2000-3000 ord) som dekker hele innholdet og pensum i emnet (teller 60%)

Gradert karakter.

Studenter ved Teknologi, menneske og samfunn og i oversettelsesstudiet kan levere eksamensoppgaver på engelsk eller norsk. Studenter ved Engelsk må levere alle eksamensoppgaver på engelsk.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 00:59:31