Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

60 stp i engelsk. EN-157 Engelsk litteratur, kulturkunnskap og didaktikk 1,
EN-158 Engelsk språkkunnskap og didaktikk 1 og EN-159 Engelsk språk, litteratur, kultur og didaktikk i kontekst eller tilsvarende
.

Innhold

Emnet legger spesielt vekt på undervisning av engelsk som fremmedspråk i norsk skole, med særlig vekt på trinn 5-10. Det vil bli lagt vekt på lærings- og undervisningsstrategier i henhold til gjeldende læreplan, med særlig fokus på trinn 5-10. Spesielle utfordringer med engelskundervisning i en flerkulturell og flerspråklig skole vil også være en del av emnet.

Faget i praksis

Det er 5 dager praksis i 7. semester som skal være en innføring til praksis i 8. semester (skoleovertakelse, 25 dager). På kampus arbeides det med faget både i forkant og i etterkant av praksis. Emnet skal sette studentene i stand til å videreutvikle de faglige forutsetningene for å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i engelsk språk på 5.-10. trinn.

Læringsutbytte

Kunnskap: Etter fullført emne skal studenten ha

  • grundig kunnskap om språklæringsteorier, også dem som i særlig grad har preget fremmedspråkdidaktikken i norsk skole på ungdomstrinnet

  • grundig kunnskap om lærings- og undervisningsstrategier i henhold til gjeldende læreplan

  • grundig kunnskap om språkdidaktisk forskning og forskningsmetoder innenfor engelskfaget på trinn 5-10 og i norsk skole

Ferdigheter: Etter fullført emne skal studenten kunne

  • gjøre grundig rede for sentrale faktorer og teorier i fremmedspråklæring

  • analysere og kritisk evaluere ulike språklæringsteorier

  • kritisk anvende kunnskapen fagdidaktisk og reflektert i henhold til gjeldende læreplan for grunnskolen

  • anvende relevante metoder i språkdidaktisk forskning

Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studenten kunne

  • bruke sine kunnskaper som grunnlag for videre studier i språkdidaktikk og FOU-arbeid

  • anvende sine kunnskaper og ferdigheter i undervisning og planlegging av undervisning (med vekt på trinn 5-10), formidling og/eller informasjonsarbeid

  • kunne reflektere over engelskfaget som skolefag på en selvstendig og kritisk måte

Vilkår for å gå opp til eksamen

Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:

  • praksis

  • obligatoriske arbeidskrav (informasjon om type og omfang av arbeidskrav gis ved semesterstart)

  • oppmøtekrav må innfris

Andre studenter må ha bestått:

  • didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

  • obligatoriske arbeidskrav (informasjon om type og omfang av arbeidskrav gis ved semesterstart)

  • oppmøtekrav må innfris

Undervisnings- og læringsformer

Gruppearbeid og forelesning. Regelmessig og aktiv deltagelse fra studenter er forventet. Arbeidsspråket er engelsk. Det vil kunne gjøres bruk av iPad, smarttelefon og andre IKT-løsninger i emnet. Det er 70 % obligatorisk fremmøte i undervisningen. Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudenter.

 

Arbeidsomfanget er beregnet til 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av ledig kapasitet og fullførte krav, se punktet under (Krav utover generell studiekompetanse).

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, og minst 60 stp i engelsk.

Eksamen

Mappeeksamen, gradert karakter. Innhold i mappen blir spesifisert i begynnelsen av semesteret.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-217 – Engelsk språk og læring 10
EN-221 – Engelskfaget i norsk skole 10
EN-430 – Engelsk språk og læring 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 18:57:02