EN-444 Engelsk litteratur, kultur og læring
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Erik Mustad
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Engelsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 5-10, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10, 5-årig masterprogram
Undervisningsspråk
EngelskForkunnskapskrav
60 stp i engelsk. EN-157 Engelsk litteratur, kulturkunnskap og didaktikk 1,
EN-158 Engelsk språkkunnskap og didaktikk 1 og EN-159 Engelsk språk, litteratur, kultur og didaktikk i kontekst eller tilsvarende
Innhold
Emnet formidler og diskuterer kunnskap om litteratur og kultur i engelskfaget på et avansert nivå og den rollen de spiller i norsk skole. Studentene vil bli kjent med de viktigste teorier, begreper og modeller for studiet og formidlingen av litteratur og kultur. I tillegg vil også viktige faktorer for læring, slik som læringskontekst, motivasjon, læringsstrategier og språktilegnelse bli lagt vekt på. Spesielle utfordringer med engelskundervisning i en flerkulturell og flerspråklig skole vil også bli reflektert over i emnet.
Faget i praksis
Det er 5 dager praksis i 7. semester som skal være en innføring til praksis i 8. semester (skoleovertakelse, 25 dager). På kampus arbeides det med faget både i forkant og i etterkant av praksis. Emnet skal sette studentene i stand til å videreutvikle de faglige forutsetningene for å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning i engelsk litteratur og kultur på 5.-10. trinn.
Læringsutbytte
Kunnskap: Etter fullført emne skal studenten ha
-
spesialisert innsikt i utvalgte litterære tekster og kulturemner med særlig vekt på klasseromsformidling på trinn 5-10
-
inngående kunnskap om litteraturen og kulturens rolle i engelskundervisningen i norsk skole på trinn 5-10
-
inngående kunnskap om litteratur- og kulturdidaktisk forskning innenfor engelskfaget, også i norsk skolesammenheng
Ferdigheter: Etter fullført emne skal studenten kunne
-
grundig gjøre rede for viktige prinsipper og metoder for studier av kultur og litteratur i norsk skole med særskilt vekt på trinn 5-10
-
gjøre grundig rede for viktige prinsipper og metoder for litteratur- og kulturformidling overfor elever på trinn 5-10
-
analysere og kritisk evaluere litterære- og sakprosatekster og deres anvendelse i undervisning med særlig vekt på trinn 5-10 på et avansert nivå
-
kritisk reflektere over og selvstendig evaluere avnaserte problemstillinger i engelskfaget
Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studenten
-
kunne bruke sine avanserte kunnskaper som grunnlag for videre studier av litteratur- og kulturdidaktikk og FOU-arbeid
-
kritisk kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter i undervisning (med vekt på trinn 5-10), formidling og/eller informasjonsarbeid
-
kunne reflektere over og evaluere avanserte problemstillinger i engelskfaget som skolefag på en selvstendig og kritisk måte
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:
-
praksis
-
2 innleverte arbeidskrav som skal bestås
-
oppmøtekrav må innfris
Andre studenter må ha bestått:
-
didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis
-
2 innleverte arbeidskrav som skal bestås
-
oppmøtekrav må innfris
Undervisnings- og læringsformer
Gruppearbeid, seminar og forelesning. Regelmessig og aktiv deltagelse fra studenter. Arbeidsspråket er engelsk. Det vil gjøres bruk av iPad og smarttelefon i emnet.Det er 70 % obligatorisk fremmøte i undervisningen. Det inngår 5 dager praksis for grunnskolelærerstudenter.
Arbeidsomfanget er beregnet til 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja, under forutsetning av ledig kapasitet og fullførte krav, se punktet under (Krav utover generell studiekompetanse).
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt minst 60 stp i engelsk.
Eksamen
Fire timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
EN-216 – Engelsk litteratur, kultur og læring | 10 |
EN-221 – Engelskfaget i norsk skole | 10 |
EN-429 – Engelsk litteratur, kultur og læring | 7.5 |