Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Engelsk

Forkunnskapskrav

30 stp i engelsk. EN-157 Engelsk litteratur, kulturkunnskap og didaktikk 1 og
EN-158 Engelsk språkkunnskap og didaktikk 1 eller tilsvarende.

Innhold

Emnet deles i tre, hvor av 1/3 er FoU-oppgaven, 1/3 språk og didaktikk og 1/3 kultur, litteratur og didaktikk. FoU-oppgaven skal være et selvstendig og forskningsbasert skriftlig arbeid der studenten skal formulere og svare på en valgt problemstilling. Problemstillingen skal være praksisnær. Oppgaven skal gi en helhetlig og sammenhengende fremstilling av og refleksjon over sentrale spørsmål i profesjonsutøvelsen. Del 2 som omhandler språk og didaktikk gir større innsikt i tekstkompetanse og språkferdighet samt kunnskaper om språkets struktur. Del 3 som omhandler kultur, litteratur og didaktikk fokuseres det på øvelser i å analysere og vurdere tekster fra ulike sjangrer samt formidling av slike tekster til elever. Det gis stimulans til egen litteraturopplevelse og litteraturopplevelse hos elever, for eksempel gjennom egenproduserte tekster (prosa, poesi, adapsjoner etc.). Videre gis det økt innsikt i samfunnsforhold og kultur, nåtid og fortid, i den engelskspråklige verden. Emnet gir økt erfaring i bruk av inspirerende og læringsfremmende aktiviteter og arbeidsmåter og økt innsikt i valg og bruk av tekster og andre læringsressurser.

Faget i praksis

Undervisningen fokuserer på forberedelse til praksis, planlegging og gjennomføring av undervisningsopplegg, samt vurdering av opplegg i etterkant. Det settes større krav til studentenes refleksjon over sin egen rolle som engelsklærer i praksisopplæringen.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Studenten

  • har kunnskap om sentrale dokumenter og ressurser for engelskfaget

  • har kunnskap om hvordan barn og unge lærer språk på trinn 5-10

  • har omfattende kunnskap om flerspråklighet som ressurs i klasserommet

  • har kunnskap om engelsk som verdensspråk og hva dette innebærer for utviklingen av språklig, kommunikativ og interkulturell kompetanse

  • har detaljert kunnskap om ordforråd, grammatikk, og strukturer i engelsk fra lyd- til tekstnivå og kan anvende denne til å tilrettelegge for elevenes læring

  • kjenner til et rikt utvalg av sanger, rim, litteratur, film og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i undervingen av barn på trinn 5-10

  • har utvidet kunnskap om levesett og kulturuttrykk i engelsktalende land med vekt på tekster for barn og unge, samt innsikt i språkstimulerende bruk av tekster i undervisningen

  • har utvidet kunnskap om grunnleggende ferdigheter for læring og utvikling, inkludert digital kompetanse

Ferdigheter: Studenten

  • kan bruke avansert engelsk muntlig og skriftlig, sikkert og funksjonelt i ulike sjangre

  • kan planlegge, lede og kritisk vurdere varierte og differensierte læringsaktiviteter, også digitale, som fremmer dybdelæring og utvikling av de grunnleggende ferdigheter

  • kan bruke underveisvurdering for å veilede elevere i engelskopplæringen

  • kan muntlig og skriftlig diskutere et rikt utvalg skjønn- og faglitteratur

  • kan innhente og tilrettelegge informasjon om aktuelle samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen, blant annet i tverrfaglige prosjekter på trinn 5-10

  • kan finne fram til, forstå, vise til og reflektere over relevant engelskfaglig forskningslitteratur og skrive akademiske fagtekster

Generell kompetanse: Studenten

  • kan reflektere kritisk over egen læring og praksiserfaring i lys av faglige, didaktiske og etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst

  • kan formidle relevant fagstoff og kommunisere på engelsk på en måte som er tilpasset elevene på trinn 5-10

  • kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å kartlegge og tilrettelegge for elevers læring og utvikling

  • kan vedlikeholde og utvikle egen språklig, litterær, kulturell og didaktisk kompetanse og bidra til faglig utvikling og nytenkning

Vilkår for å gå opp til eksamen

Krav om 70 % obligatorisk fremmøte i undervisningen må være oppfylt (inkludert deltakelse på obligatoriske fellessamlinger). Praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. For enkeltemnestudenter skal fagdidaktisk arbeid, som erstatter praksis, være bestått. Alle obligatoriske innleveringsoppgaver må være vurdert til bestått (antall og omfang av obligatoriske innleveringer blir spesifisert ved semesterstart).

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er lagt opp med ulike undervisningsformer i større og mindre studentgrupper. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, muntlige og skriftlige studentarbeid, samt digitale arbeidsformer. Det er 70 % obligatorisk fremmøte i undervisningen. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning, og forbehold om ledig kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, og minst 30 stp i engelsk.

Eksamen

Eksamen består av tre deleksamener med lik vekting: gradert karakter på FoU-oppgave, gradert skriftlig eksamen på 3 timer i språk og didaktikk og gradert muntlig eksamen i kultur, litteratur og didaktikk.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-142 – Engelsk litteratur, kultur, didaktikk 2 ( 5.-10. trinn ) 15
EN-143 – Engelsk språkkunnskap og didaktikk 2 ( 5.-10. trinn ) 15
EN-909 – Engelsk 2-A. Litteratur, kulturkunnskap og didaktikk 15
EN-910 – Engelsk 2-B. Språkkunnskap og didaktikk 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 18:57:01