Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Fullført de tre første studieårene av barnevernstudiet for studenter fra barnevernsstudiet. For studenter som har emnet som valgfag eller enkeltemne forutsettes bachelorgrad som barnevernspedagog, sosionom eller tilsvarende.

Anbefalte forkunnskaper

Fjerde år av barnevernsstudiet.

Innhold

Veiledning i barnevernfaglig kontekst er dette emnets hovedtema. Det omfatter både kollegaveiledning og veiledning av barn/unge og deres familier. Ulike veiledningstradisjoner vil bli gjennomgått, med vekt på dialogbaserte tilnærminger.

Idealet om myndiggjøring og involvering av den andre vies særlig oppmerksomhet.

Emnet legger til grunn at kompetanse i veiledning best utvikles når det tas utgangspunkt i erfarte utfordringer for så å la disse komme i dialog med teoretiske perspektiv og etiske utfordringer.

Veiledningspraksis inngår i emnet. Studentene får konkrete veiledningsoppgaver overfor studenter som er tidligere i utdanningen. Studentenes egen opplevde erfaring med veiledning og tilbakemelding fra den veiledede vil stå sentralt.

Sentrale tema:

  • Veiledningstradisjoner

  • Dialogen og den andres perspektiv 

  • Myndiggjøring som veiledningens ideal

  • Relasjonelt arbeid

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten

  • ha avanserte kunnskaper om ulike dialogbaserte veiledningstradisjoner

  • ha noe kunnskap om sosialt arbeid med grupper

  • ha inngående kjennskap til utfordringer barnevernets profesjonelle yrkesutøvere og tjenestemottakere står overfor

  • ha solid kunnskap om myndiggjøring og utfordringer knyttet til dette idealet i veiledning i en barnevernkontekst

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne analysere og anvende eksisterende teorier og fortolkninger innenfor veiledningsfeltet

  • kunne analysere relevant fag- og yrkesetiske problemstillinger i veiledning av kolleger og brukere

  • kunne planlegge og gjennomføre veiledning til kolleger i ulike barnevernkontekster, dessuten til foreldre og fosterforeldre etter plassering utenfor hjemmet

  • kunne anvende kunnskap om myndiggjøring til barns beste

  • på en selvstendig måte kunne bruke relasjonelle ferdigheter til etablering og opprettholdelse av samarbeidsallianser med barn, foreldre, samarbeidspartnere og kolleger

  • kunne utvikle forståelse som et bidrag til å endre og styrke relasjoner

 

 

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne anvende sine kunnskaper og ferdigheter på veiledningsområdet og ivareta den andres interesser

  • kunne gjennomføre en veiledningsprosess til den andres beste, og kjenne til metoder for selvivaretakelse

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være godkjent. Nærmere beskrivelse vil bli gitt i Canvas. Det kreves minimum 80 % frammøte på obligatorisk undervisning og ulike samlinger.

Undervisnings- og læringsformer

Arbeidsformene varierer mellom forelesning, teoretisk fordypning, gruppearbeid, og utprøving av veilederferdigheter overfor medstudenter.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja, med forbehold om ledig kapasitet. Opptakskrav er Bachelor barnevernspedagog, sosionom eller tilsvarende.

Eksamen

Individuell semesteroppgave. Nærmere beskrivelse gis på Canvas. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 04:59:00