BV-305 Barn, familier og barneverntjenesten
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Sissel Neverdal
- Heidi Esma Dahl Bønnhoff
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
BV-100 Innføring i barnevern
Anbefalte forkunnskaper
Første og andre studieår av barnevernstudiet
Innhold
Emnet skal gi studentene grundig forståelse av og kunnskap om sentrale deler av det barnevernfaglige arbeidet hvor samarbeid med barn, unge og deres foreldre innenfor en barnevernkontekst er sentralt. Emnet vektlegger særlig samtaler med barn, unge og deres foreldre. Det legges til grunn en dialogbasert tilnærming. Betydningen av strukturelle premisser og fysiske rammebetingelser for etablering av gode samtalearenaer vektlegges, herunder bruk av digitale verktøy. Det vektlegges å gi studentene kunnskap om ulike arbeidsmåter, der både frivillige tiltak og tvang/omsorgstiltak inkluderes. Undersøkelse av barns omsorgssituasjon, iverksetting av tiltak samt dokumentasjon av arbeidet og beslutninger inngår i emnet. Barnevernets sentrale oppgave med henblikk på å avdekke omsorgssvikt inngår også i emnet. Videre gir emnet oversikt over etiske utfordringer og muligheter knyttet til digitalisering av barnevernfeltet. En sentral del i emnet er ferdighetstrening.
En egen temamodul om samtaler med barn inngår i emnet. Betydningen av strukturelle premisser og fysiske rammebetingelser for etablering av gode samtalearenaer for barn vektlegges særlig her. Videre er betydningen av tilrettelegging for å høre barns stemme og hva den innebærer for barnevernets arbeid et gjennomgående perspektiv i temamodulen om samtale med barn.
Læringsutbytte
Kunnskap:
Etter fullført emne skal studenten
- ha innsikt i samarbeid og medvirkning med barn og foreldre
- ha kunnskap om foreldreferdigheter, foreldresamarbeid og omsorgskompetanse
- ha kunnskap om ulike former for omsorgssvikt, årsaksforhold og mulige konsekvenser for barns helse og utvikling
- ha bred kunnskap om betydningen av å forstå barn og unge samt forstå barns persepsjon/oppfatning av seg selv i barnevernet
- ha kunnskap om kommunikasjon og dialogbaserte prinsipper i samtaler med barn
- ha bred kunnskap om risiko, beskyttelse og resiliens
- ha bred kunnskap om kartlegging, analyse og vurdering i faglig forankrede undersøkelser
- ha bred kunnskap om kvalitet, krav og dokumentasjonsformer i barnevernet
- ha kunnskap om oppfølging, tiltak og fosterhjemsarbeid
- ha kunnskap om frivillighet og tvang
- ha kunnskap om hvordan digitalisering påvirker barn og unges hverdagsliv (gjelder kull 2022 og 2023)
- ha kunnskap om etiske og sikkerhetsmessige dimensjoner ved digitaliseringens potensialer og utfordringer med vekt på kommunikasjon, relasjon og samhandling (gjelder kull 2022 og 2023)
Ferdigheter:
Etter fullført emne skal studenten
- kunne samhandle og samarbeide med barn og voksne, ta individuelle hensyn samt kontekstualisere arbeidet
- kunne anvende barnevernfaglig kunnskap til å undersøke, kritisk vurdere og dokumentere barn og unges behov og omsorgssituasjon, herunder akuttarbeid
- kunne anvende kunnskap om kommunikasjon med barn og bidra til endringsarbeid i samarbeid med familien
- kunne identifisere eget kommunikasjonsmønster og følelser og reflektere over hvordan dette påvirker samtaleforløpet
- kunne reflektere, vurdere og dokumentere informasjon fra barnet i et helhetsperspektiv
- kunne kartlegge ressurser og risikofaktorer
- kunne vurdere grunnlaget for valg av tiltak for og sammen med barn og unge og deres familie
- kunne redegjøre muntlig og skriftlig for faglige vurderinger og skjønn
- kunne mestre konfliktfylte situasjoner
- kunne anvende kunnskap om digital kommunikasjon i tråd med profesjonsfaglig kunnskap og etiske prinsipper (gjelder kull 2022 og 2023)
Generell kompetanse:
Etter fullført emne skal studenten
- ha innsikt i hva det innebærer å ha barneperspektiv og barnets perspektiv i arbeidet
- ha innsikt i barnevernsarbeiderens komplekse rolle og funksjon og kunne knytte etisk og juridiske refleksjoner til alle avveininger som gjøres i den barnevernfaglige kontekst
- ha kjennskap til betydningen av tverrfaglig samarbeid i barnevernfaglig arbeid
- ha kunnskap om dilemmaer som kan oppstå der rett til privatliv står i konflikt med barns rett til beskyttelse og omsorg
- kunne planlegge og gjennomføre en samtale med barn og unge og fortolke samtalen ut ifra hva som er til barnets beste
- ha innsikt i betydningen av digital kommunikasjon og innovasjon i barnevernsfaglig arbeid, og kan knytte etiske refleksjoner til digitalisering i barnevernsfeltet (gjelder kull 2022 og 2023)
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjente arbeidskrav individuelt og i gruppe, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart. Det er krav om minimum 80 % deltagelse i seminarer og ferdighetstrening. Deltagelse i mentorgrupper, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen omfatter forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Ferdighetstrening med bruk av rollespill, film mm, mentorgrupper. Temamodul om samtaler med barn inneholder egne forelesninger, ferdighetstrening og arbeidskrav.
Forventet arbeidsomfang 540 timer.
Tilbys som enkeltemne
Nei
Eksamen
Muntlig eksamen. Nærmere informasjon gis på Canvas. Gradert karakter, A-F.
Annen informasjon
Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.