Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

BV-100 Innføring i barnevern

Anbefalte forkunnskaper

SO-104 Etikk profesjonsutøving og dømmekraft.

Innhold

Emnet omhandler etikk og vitenskapsteoretiske perspektiver med særlig relevans for barnevernet. De vitenskapsteoretiske perspektivene knyttes til spørsmålet om hva slags kunnskap som er sakssvarende for barnevernets utfordringer og oppgaver. Emnets etikkdel omhandler verdimessige og eksistensielle dimensjoner slik de kommer til uttrykk i styrende dokumenter for barnevernet, og slik de aktualiseres og utfordres i utøvd barnevernsarbeid. Spenningsfelt knyttet til barnevernets sentrale oppgaver blir vektlagt. Emnet vil trekke veksler på etisk teori med særlig vekt på tilnærminger som vektlegger erfaringer, det vil si et nedenfra perspektiv, slik det er utviklet innenfor fenomenologisk orientert etikk.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha bred kunnskap om vitenskapsteorietiske posisjoner med særlig relevans for barnevernet

  • ha kunnskap om prinsippbasert etikk og fenomenologisk orientert etikk

  • ha kunnskap om verdier og livsspørsmål i barnevernet

  • ha kunnskap om etiske utfordringer i utøvelsen av barnevern, herunder samtalen som etisk utfordring

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne identifisere vitenskapsteorietiske posisjoner i barnevernets teorier og forskningstradisjoner

  • kunne diskutere hva som er sakssvarende kunnskap for barnevernet

  • kunne identifisere og reflektere over livsspørsmål og verdimessige dimensjoner i barnevernets dokumenter, metoder og styrende dokumenter

  • ha kunnskap om etiske utfordringer i utøvelsen av barnevern, herunder samtalen som etisk utfordring  

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i barnevernets vitenskapsteoretiske, etiske og eksistensielle dimensjoner

Vilkår for å gå opp til eksamen

For å gå opp til muntlig eksamen, må gruppeoppgave med individuelle deloppgaver være godkjent. Arbeidskravet presenteres nærmere i Canvas. Deltagelse i mentorgrupper, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, mentorgrupper og gruppearbeid. Forventet arbeidsomfang er omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Individuell, muntlig eksamen med gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:56:29