Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Kunnskapsområdet Barns utvikling, lek og læring er todelt og består av emnene BUL102 og BUL202. Det undervises i BUL102 i første studieår og BUL202 i andre studieår. Kunnskapsområdet kombinerer forskningsbasert og praksisnær kunnskap, og bygger på pedagogikkfaget.

I BUL102 får studentene kjennskap til teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring, omsorg og danning. Kunnskapsområdet vektlegger barnesyn, barns rett til medvirkning og barnehagen som institusjon. I tillegg vektlegges barnehagelærerens rolle og ansvar som profesjonsutøver. Dette ansvaret omfatter blant annet å lede en barnegruppe, ha det pedagogiske ansvaret for hele gruppen og ha ansvar for å inngå i relasjoner med hvert enkelt barn og deres foresatte. Emnet belyser barnehagelærerens rolle og ansvar i arbeid med overganger i barns liv. Studentene får innføring i didaktikk, observasjon og pedagogisk dokumentasjon. Praksis er en integrert del av kunnskapsområdet.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

• har kunnskap om barnehagelæreren som profesjonsutøver og barnehagen som institusjon

• har kunnskap om ledelse av seg selv og barn

• har kunnskap om barnesyn, barns rett til medvirkning og barnehagen som en demokratisk virksomhet

• har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling

• har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om lek, læring, omsorg og danning

• har kunnskap om lek som fenomen og sammenhenger mellom lek og læring

• har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmåte

• har kunnskap om didaktisk planlegging

• har kunnskap om ansvar og rutiner knyttet til overganger i barns liv

 

FERDIGHETER

Studenten

• kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av innlevelse og anerkjennelse

• kan reflektere over sin posisjon som rollemodell for barn

• kan tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en slik måte at det inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning

• kan planlegge, vurdere og reflektere faglig over eget pedagogiske arbeid i lys av rammeplan, praksiserfaringer, teori og forskning

• kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet, undring og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser

• kan bruke sin pedagogiske kompetanse til å analysere og reflektere omkring utfordringer knyttet til barns utvikling, lek, læring og danning

• kan reflektere over, legge til rette for og støtte overganger i barns liv

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

• kan bruke sin pedagogiske kompetanse til å reflektere omkring barns utvikling

• kan bruke sin pedagogiske kompetanse til å reflektere omkring lek, læring, omsorg og danning

• kan legge til rette for, inspirere til og videreutvikle barns lek og mangfold av uttrykk

• kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn

• mestrer norsk muntlig og skriftlig, og kan bruke språket kvalifisert i profesjonssammenheng

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha godkjent

• obligatorisk oppmøte (inkludert Profund-samlingen)

• arbeidskrav knyttet til praksis

Studentene må ha bestått

• praksis

• arbeidskrav

Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Dette kunnskapsområdet kombinerer forskningsbasert og praksisnær kunnskap. Undervisningen består av forelesninger og seminartimer, samt studentenes eget arbeid individuelt og i grupper. Studentene øver seg på både muntlige og skriftlige fremstillinger. I praksis får studentene erfaring med hvordan kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse innlemmes i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Praksis utgjør 42 dager og er en integrert del av kunnskapsområdet. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på www.uia.no/praksisblu.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 405 timer. 70% av undervisningen er obligatorisk.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen vår. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
BUL100K – Barns utvikling, lek og læring 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 04:58:56