Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Ingen spesielle krav.

Innhold

I dette kunnskapsområdet får studentene kjennskap til teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning. Kunnskapsområdet har fokus på barns rett til medvirkning, omsorg og mangfold. I tillegg vektlegges barnehagelærerens rolle og ansvar. Dette ansvaret omfatter blant annet evne til å lede en barnegruppe, ha det pedagogiske ansvaret for hele gruppen og ha ansvar for å inngå i relasjoner med hvert enkelt barn og dets foresatte. Studentene får innføring i didaktikk, observasjon og pedagogisk dokumentasjon. Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfaget Pedagogikk.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning

  • har kunnskap om leken som fenomen i barndommen, og ulike måter leken inngår i barns læring, jevnalderrelasjoner og forståelse av omgivelsene

  • har kunnskap om barns rett til medvirkning og barnehagen som en demokratisk institusjon

  • har kunnskap om sosialt og kulturelt mangfold

  • har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for didaktisk planlegging

  • har kunnskap om ulike pedagogiske verktøy som kan fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk

FERDIGHETER

Studenten

  • kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av innlevelse og anerkjennelse

  • kan framstå som en bevisst rollemodell for barn, og i samarbeid med personale og foresatte

  • kan tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en slik måte at det inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning

  • kan planlegge, argumentere og reflektere faglig over eget og andres pedagogiske arbeid i lys av rammeplan, praksiserfaringer, teori og forskning

  • kan analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold, herunder samisk kultur og tradisjon, og bruke dette som en ressurs i det pedagogiske arbeidet

  • kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan bruke sin pedagogiske kompetanse til å analysere og reflektere kritisk over utfordringer knyttet til barns utvikling, lek, læring og danning, herunder barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging

  • kan legge til rette for, inspirere til og videreutvikle barns lek og mangfold av uttrykk

  • kan uttrykke toleranse, interesse og respekt for alle barn uansett alder, kjønnsidentitet, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbasert tilhørighet

  • kan vise faglig innsikt i og etisk refleksjon om demokrati, bærekraft, livsmestring, likeverd og likestilling

  • kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha godkjent

  • obligatorisk oppmøte (inkludert Profund-samlingen)

  • arbeidskrav knyttet til praksis

Studentene må ha bestått

  • praksis

  • arbeidskrav

Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen i dette kunnskapsområdet består av forelesninger og seminartimer, samt studentenes eget arbeid individuelt og i grupper. Studentene øver seg på både muntlige og skriftlige fremstillinger. I praksis får studentene erfaring med hvordan kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse integreres i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Praksis utgjør 40 dager og er en integrert del av kunnskapsområdet. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på www.uia.no/praksisblu.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 540 timer.

Eksamen

Individuell muntlig skoleeksamen høst. Gradert karakter. Teller 40% av sluttkarakter.

 

Individuell 5 timers skriftlig eksamen med digital innlevering etter andre semester. Gradert karakter. Teller 60% av sluttkarakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
BUL100D – Barns utvikling, lek og læring 20
BUL102G – Barns utvikling, lek og læring 1 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:56:28