BUL100D Barns utvikling, lek og læring
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Anne Karin Vikstøl Olsen
- Kristin Severinsen Spieler
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
I dette kunnskapsområdet får studentene kjennskap til teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning. Kunnskapsområdet har fokus på barns rett til medvirkning, omsorg og mangfold. I tillegg vektlegges barnehagelærerens rolle og ansvar. Dette ansvaret omfatter blant annet evne til å lede en barnegruppe, ha det pedagogiske ansvaret for hele gruppen og ha ansvar for å inngå i relasjoner med hvert enkelt barn og dets foresatte. Studentene får innføring i didaktikk, observasjon og pedagogisk dokumentasjon. Kunnskapsområdet bygger på lærerutdanningsfaget Pedagogikk.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten
-
har kunnskap om aktuelle teorier og forskning om barns utvikling, lek, læring og danning
-
har kunnskap om leken som fenomen i barndommen, og ulike måter leken inngår i barns læring, jevnalderrelasjoner og forståelse av omgivelsene
-
har kunnskap om barns rett til medvirkning og barnehagen som en demokratisk institusjon
-
har kunnskap om sosialt og kulturelt mangfold
-
har kunnskap om observasjon og pedagogisk dokumentasjon som forutsetning for didaktisk planlegging
-
har kunnskap om ulike pedagogiske verktøy som kan fremme barns lek og læring og hvordan disse kan brukes kreativt og kritisk
FERDIGHETER
Studenten
-
kan inngå i omsorgsfulle relasjoner med barn, preget av innlevelse og anerkjennelse
-
kan framstå som en bevisst rollemodell for barn, og i samarbeid med personale og foresatte
-
kan tilrettelegge og formidle barnehagens innhold på en slik måte at det inkluderer barns erfaringer, interesser og rett til medvirkning
-
kan planlegge, argumentere og reflektere faglig over eget og andrespedagogiske arbeid i lys av rammeplan, praksiserfaringer, teori og forskning
-
kan analysere og reflektere over grunnleggende spørsmål som gjelder sosialt og kulturelt mangfold, herunder samisk kultur og tradisjon, og bruke dette som en ressurs i det pedagogiske arbeidet
-
kan lede pedagogiske prosesser og se, møte og støtte barns nysgjerrighet og skapende uttrykk i allsidige leke- og læringsopplevelser
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
kan bruke sin pedagogiske kompetanse til å analysere og reflektere kritisk over utfordringer knyttet til barns utvikling, lek, læring og danning, herunder barn med behov for særskilt omsorg og oppfølging
-
kan legge til rette for, inspirere til og videreutvikle barns lek og mangfold av uttrykk
-
kan uttrykke toleranse, interesse og respekt for alle barn uansett alder, kjønnsidentitet, sosial, kulturell, religiøs eller livssynsbaserttilhørighet
-
kan vise faglig innsikt i og etisk refleksjon om demokrati, bærekraft, livsmestring, likeverd og likestilling
-
kan artikulere, formidle og videreutvikle sin kompetanse om pedagogisk arbeid med barn
Vilkår for å gå opp til eksamen
Studentene må ha bestått
- obligatorisk oppmøte
- arbeidskrav
- praksis
Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i dette kunnskapsområdet består av forelesninger og seminartimer, samt studentenes eget arbeid individuelt og i grupper. Deler av undervisningen gjennomføres digitalt. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, muntlige og skriftlige fremstillinger.
I praksis får studentene erfaring med hvordan kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse integreres i det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Praksis utgjør 30 dager og er en integrert del av kunnskapsområdet. Nærmerebeskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på www.uia.no/praksisblu
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 540 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen etter første semester. Gradert karakter. Teller 40% av sluttkarakter.
Individuell hjemmeeksamen etter andre semester. Gradert karakter. Teller 60% av sluttkarakter.
Se Canvas for nærmere informasjon om eksamen.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
BUL100K – Barns utvikling, lek og læring | 20 |
BUL100G – Barns utvikling, lek og læring | 20 |