SY-926 Ledelse, tjenesteforbedring og innovasjon
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Lisbeth Jensen Gallefoss
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Helsesykepleie, masterprogram - Oppstart høst 2022
Undervisningsspråk
NorskInnhold
- ledelse, fagutvikling og tjenesteforbedring
- informasjons- og velferdsteknologi og e-helse
- helsestasjonsarbeid for barn og unge inkl. lover, forskrifter og rammebetingelser
- planlegging, administrasjon, ledelse og utvikling av helsesykepleietjenesten
- Individuell plan (IP)
- internasjonalt perspektiv på helsesykepleiers arbeid
- utvikling og innovasjon i helsesykepleietjenesten
- pasientsikkerhet
- selvivaretakelse
- etikk og etiske vurderinger
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
- har inngående kunnskap om teorier og metoder knyttet til ledelse, fagutvikling og tjenesteforbedring
- har kunnskap om informasjons- og velferdsteknologi og e-helse
Ferdigheter
- kan planlegge, administrere, lede og utvikle helsesykepleietjenesten i overensstemmelse med lover, forskrifter og rammebetingelser
- kan ivareta pasientsikkerhet
- kan analysere og vurdere ulike digitale arenaer på en etisk og faglig forsvarlig måte
Generell kompetanse
- kan bidra til utvikling og innovasjon i helsesykepleietjenesten
- kan analysere internasjonale perspektiver relatert til helsesykepleiers arbeid
- kan analysere egen kompetanse og har innsikt i andre profesjoners kompetanse
- kan anvende kunnskap og ferdigheter for selvivaretakelse, er bevisst egen sårbarhet og har evne til å søke veiledning
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjente skriftlige individuelle oppgaver/gruppeoppgaver
- Godkjent obligatorisk deltakelse i gruppearbeid og muntlig framlegg
Nærmere informasjon om vilkår for å gå opp til eksamen er publisert i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, nettbasert undervisning og gruppearbeid. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Arbeidsomfang i emnet er beregnet til 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
To dagers individuell hjemmeeksamen.
Det gis gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SY-437 – Ledelse, tjenesteforbedring og innovasjon | 10 |
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
18. juli 2024 07:55:51