VER215 Samfunnsfaglige emner
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Bente Birkeland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Sentrale temaer i emnet er:
-
Makt og avmakt
-
Stigma, avvik, normalitet
-
Sosiale problemer og sosial ulikhet
-
Kultur, familie, helse
-
Levekår og sosial ulikhet
-
Folkehelse
-
Minoriteter
-
Inkludering, likestilling og ikke-diskriminering
-
Tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid
-
juridisk metode
-
de sentrale helserettslovene
-
selvbestemmelse/ samtykke, autonomi, brukermedvirkning
-
dokumentasjonsplikt/ journalføring
-
tvang, vergemål
-
taushetsplikt, samarbeid
-
helserettens etiske verdier
-
barns rettigheter
-
vernepleier som arbeidstaker - rettigheter og plikter
-
likestilling- og diskrimineringslovene
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har kunnskap om tverrfaglig, tverrprofesjonelt og tverrsektorielt samarbeid mellom og på tvers av virksomheter og nivåer
-
har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering, uavhengig kjønn, etnisitet, religion og livssyn, kultur, funksjonsnedsettelse, diagnose, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk og alder, slik at kandidaten bidrar til å sikre likeverdige tjenester for alle grupper i samfunnet har bred kunnskap om forholdet mellom funksjonsnedsettelse og funksjonshemming, og hvordan funksjonshemmende barrierer kan bygges ned
-
har bred kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming i et samfunnsperspektiv
-
har kunnskap om hvordan samfunnet er bygd opp, fungerer og endres, og hvordan enkeltmenneskers atferd og situasjon påvirkes av det samfunnet de er en del av
-
har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet
-
har kunnskap om samenes status som urfolk og om samenes rettigheter, særlig innenfor helse- og sosialfeltet
-
kjenner til minoriteters rettigheter, og har kunnskap om og forståelse for deres status som minoritet
-
har bred kunnskap om konvensjoner, lover, regler for å sikre funksjonshemmedes rettigheter, og samiske brukeres rettigheter som urfolk
-
har bred kunnskap om selvbestemmelse og brukermedvirkning
-
har kunnskap om helse- og velferdssystemet, gjeldende lov- og regelverk og veiledere innen fagområdet og hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon
-
har kunnskap om barn og unge og er en utøver som ivaretar deres behov for behandling og/eller tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
Ferdigheter
-
kan anvende faglig kunnskap for å initiere og bidra til tverrfaglig, tverrprofesjonell og tverrsektoriell samhandling
-
kan anvende faglig kunnskap for å planlegge nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov
-
kan anvende faglig kunnskap for å vurdere man kan fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet
-
kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lover, regelverk og veiledere i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne.
Generell kompetanse
-
har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår, og kan vurdere hvordan man i sin tjenesteutøvelse kan bidra til god folkehelse og arbeidsinkludering
-
kan utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen fagområdet om problemstillinger som oppstår når selvbestemmelse utfordres, og gjennom dette bidra til forebygging av tvang og utvikling av faglig forsvarlig praksis
-
har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
-
kan planlegge tiltak og tjenesteutforming i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
-
Har innsikt i faglige, etiske og juridiske utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
-
kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser.
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Deltatt på obligatorisk undervisning
-
Godkjent obligatoriske arbeidskrav
Se nærmere informasjon i emneheftet.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, arbeidskrav og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Obligatoriske aktiviteter er nærmere beskrevet i emneheftet på Canvas.
Forventet arbeidsomfang er 540 timer.
Studentevaluering
Studentevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1. En eventuell sluttevaluering kan gjennomføres ved behov.
Eksamen
Vurderingsformen i emnet er todelt. Det gis samlet gradert karakter for emnet.
Hver del teller 50%. Begge deler må være vurdert til bestått for at eksamen samlet vurderes til bestått.
Del 1. Juridiske emner
Individuell 5 timers skoleeksamen. Gradert karakter.
Se emneheftet for nærmere beskrivelse.
Del 2. Sosiologi og sosialantropologi
2 dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter.
Se emneheftet for nærmere beskrivelse.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
VER106 – Samfunnsfaglige emner | 10 |
VER107 – Samfunnsfaglige emner | 10 |
VER108 – Juridiske emner | 5 |