VER214 Behandling og atferdslæring
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Silje Haugland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Sentrale temaer i emnet er:
-
kartlegging og observasjon
-
miljøarbeid
-
utfordrende atferd
-
anvendt atferdsanalyse
-
kognitiv atferdsterapi
-
kommunikasjonsopplæring
-
makt og tvang
-
etikk
-
vernepleierens arbeidsmodell
-
pedagogikk og spesialpedagogikk
-
pedagogiske teorier
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har bred kunnskap om problemløsning på individnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av livsbetingelser, målutforming, tiltaksutforming og evaluering
-
har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering med mål om å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse
-
har bred kunnskap om miljøarbeid og miljøterapi som grunnlag for vernepleierens miljøterapeutiske arbeid
-
har bred kunnskap om oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
-
har kunnskap om begrepene utvikling og endring, og hvordan skillet mellom dem har betydning for miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
-
har bred kunnskap om pedagogiske teorier, ulike læringssyn og didaktiske prinsipper
-
har kunnskap om forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
-
har kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk i tjenestene for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter
-
kan oppdatere sin kunnskap i tråd med kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter
-
kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
-
kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
-
kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
-
kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
-
kan beherske relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap tilpasset formål og målgruppe
-
kan anvende faglig kunnskap i utøvelse av beslutningsstøtte
-
kan anvende faglig kunnskap for å vurdere situasjoner som kan utvikle seg som truende for pasienter og ansatte og iverksette tiltak for å forebygge slike hendelser
Generell kompetanse
-
har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i den miljøterapeutiske utøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse
-
kan planlegge, gjennomføre og evaluere veiledning av enkeltpersoner og grupper som er i lærings-, mestrings- og endringsprosesser
-
kan planlegge, dokumentere og evaluere tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov, selvstendig og i samarbeid med andre, i tråd med faglige føringer, etiske krav og retningslinjer
-
har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
-
kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering skriftlig og muntlig for å bidra til utvikling av god praksis
-
har innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltatt på obligatorisk undervisning
Godkjent obligatoriske arbeidskrav
Se nærmere beskrivelse i emneheftet på Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer omfatter simulering, gruppebasert veiledning, fremlegg, flervalgstester, seminarer, forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, skriftlig arbeidskrav, webcast, ferdighetstrening og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang i emnet er 405 timer.
Se nærmere informasjon i Canvas.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Fem timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter. Se emnehefte på Canvas for nærmere beskrivelse.