VER213 Mestringsbetingelser, helse og funksjonsvansker
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Aleksander Hals-Lydersen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Sentrale temaer i emnet er:
-
Psykisk helse
-
Psykiske lidelser og rusproblematikk
-
Psykisk utviklingshemming
-
Sosiale og emosjonelle vansker
-
Vold og overgrep
-
Forebyggende og helsefremmende arbeid
-
Sosialpsykologi og samarbeid
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har bred kunnskap om koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert habilitering og rehabilitering innenfor arbeid med rus, psykisk helsearbeid og psykisk utviklingshemming
-
har kunnskap om mestring og tilrettelegging for autonomi, selvhjelp og selvregulering
-
har kunnskap om folkehelsearbeid, sykdomsforebygging og helsefremming på individ-, gruppe- og samfunnsnivå
-
har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon og atferd
-
har kunnskap om hvordan helsesvikt, sykdom og funksjonsnedsettelser påvirker fysiske, kognitive og sosiale funksjoner
-
har bred kunnskap om personer med psykisk utviklingshemming
-
har kunnskap om symptomer og behandling av de vanligste psykiske sykdommene
-
har kunnskap om barn og unge og kan være en utøver som ivaretar deres behov for tjenester og kan sikre deres medvirkning og rettigheter
-
har kunnskap om hvordan sosial ulikhet og sosiale problemer som omsorgssvikt, vold, overgrep, mobbing, rus- og sosioøkonomiske problemer påvirker helse, levekår og livskvalitet
-
har kunnskap om hvordan mistanke eller kjennskap til seksuelle og andre overgrep skal håndteres
-
kjenner til aktuelle pasientforløp
Ferdigheter
-
kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
-
kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering innenfor arbeid med rus, psykisk helsearbeid og psykisk utviklingshemming
-
kan anvende faglig kunnskap i forhold til beslutningsstøtte
-
kan anvende faglig kunnskap for å iverksette nødvendige tiltak, og/eller behandling ved sosiale problemer eller henvise videre ved behov
-
kan anvende faglig kunnskap for å fremme inkludering, likestilling og deltakelse i alle deler av samfunnslivet
-
kan anvende kunnskap for å drøfte ulike måter å samtale med barn om tema som omsorgssvikt, vold og overgrep
Generell kompetanse
-
kan planlegge målrettede samarbeidsprosesser med brukere, pårørende og andre tjenesteutøvere
-
kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering skriftlig og muntlig for å bidra til utvikling av god praksis
-
har innsikt i sammenhengene mellom helse, utdanning, arbeid og levekår
-
har innsikt i kvalitetsarbeid, kan vurdere risiko for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk gjennom kvalitets-, varslings- og avvikshåndteringssystemer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltatt på obligatorisk undervisning.
Godkjent obligatoriske arbeidskrav.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, framlegg, ferdighetstrening, simulering, arbeidskrav, seminar og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang i emnet er 405 timer.
Se nærmere informasjon i Canvas.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell muntlig eksamen med gradert karakter.