VER111 Funksjonshemming og miljøterapeutisk arbeid
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ane Ugland Albæk
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Sentrale temaer i emnet er:
-
psykologiske hovedområder
-
menneskelig utvikling og atferd
-
miljøterapeutisk arbeid
-
kommunikasjons- og relasjonskompetanse
-
kognitiv funksjonsnedsettelse
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har bred kunnskap om problemløsning på individnivå gjennom observasjon, utredning, utforsking av verdier, ønsker og livsbetingelser
-
har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid, og hvordan språk og atferd påvirker dette
-
har kunnskap om tilrettelegging av miljøterapeutisk arbeid
-
har kunnskap om psykologisk og biologisk utvikling og læring
-
har bred kunnskap om årsaker og forhold som påvirker kognisjon og atferd generelt, og kognitive funksjonsnedsettelser og utviklingshemming spesielt
-
har bred kunnskap om livssituasjonen til personer med utviklingshemming
-
har kjennskap til forskningsmetode og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
Ferdigheter
-
kan reflektere over egen yrkesutøvelse og justere denne under veiledning
-
kan anvende faglig kunnskap for å analysere og vurdere oppgaver og problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid
-
kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og ulike modeller i vernepleiefaglig arbeid
-
kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
-
kan anvende faglig kunnskap som grunnlag for å belyse praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg
-
kan anvende relevante uttrykksformer for å dokumentere og formidle fagkunnskap
-
behersker kommunikasjonsformer som er sentrale i møte med sårbare grupper
Generell kompetanse
-
har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse
-
har innsikt i faglige utfordringer og dilemmaer avledet av miljøterapeutisk arbeid
-
har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid
-
kan formidle sentralt fagstoff om miljøterapeutisk arbeid skriftlig og muntlig
-
har innsikt i metoder for systematisk innhenting av brukers erfaring og kunnskap
-
kan planlegge tiltak og tjenesteutforming med utgangspunkt i brukeres mål og behov
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltatt på obligatorisk undervisning
Godkjent obligatoriske arbeidskrav.
Se nærmere beskrivelser i emneheftet på Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisnings- og læringsformer omfatter forelesninger, gruppearbeid m/veiledning, framlegg, ferdighetstrening, simulering, arbeidskrav, seminar og selvstudier. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Se nærmere beskrivelser i emneheftet i Canvas.
Forventet arbeidsomfang i emnet er 540 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Fire timers individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter.