Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en tverrvitenskapelig inngang til de overordnede temaene sted, identitet og diversitet og sammenhengen mellom disse, herunder flerstedstilknytning, migrasjons- og integrasjonsproblematikk, samt identitetsforståelse i komplekse kontekster. Emnet adresserer sosiale, politiske og religiøse dimensjoner av menneske-sted-relasjoner og tematiserer planlegging for mangfold og kulturell kompleksitet i ulike geografiske og kulturelle kontekster. Emnet tilbyr diskusjoner om inkludering og inkluderende planlegging. Til grunn for utforskningen av sted og inkludering av folk på steder legger emnet et utvidet likestillingsbegrep og vektlegger betydningen av interseksjonalitet. Fokus i emnet rettes mot kulturell kompleksitet og forståelse av mobilitet og translokalitet som viktige faktorer i folks hverdagsliv, samtidig som det påvirker stedsutvikling og identitet. Emnet anlegger et feministisk perspektiv på sted, identitet og diversitet og reflekterer over hvordan dette gir føringer for inkluderende planlegging.

Emnet vil følge en studieguide, med tydelig kobling mellom pensum og konkrete tema og oppgaver.

 

Aktuelle tema er:

  • Stedsforståelse og identitet

  • Mobile verdener og translokale liv og identiteter

  • Deltakelse, inklusjon og eksklusjon av folk på sted

  • Migrasjon, integrasjon og kulturelt mangfold

  • Interseksjonalitet

  • Inkluderende planlegging og stedsutvikling

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten:

  • inngående kunnskap om ulike teoretiske og metodologiske tilnærminger til studiet av sted, identitet og diversitet blant annet gjennom kulturstudier, antropologi og geografi

  • evne til å analysere ulike former for stedsforståelse og inkludering, samt forstå translokalitet, flerstedstilknytning, interseksjonalitet og kulturell diversitet som dimensjoner av dette

  • inngående kunnskap om sammenhenger mellom sted, identitet og diversitet i ulike geografiske og kulturelle kontekster, både teoretisk og empirisk

  • øvelse i metoder for inkluderende planlegging i stedsutvikling

  • evne til å kunne utarbeide et lengre skriftlig arbeid på et relevant tema for emnet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være godkjent før mappen kan leveres. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisning på campus, dagsseminarer, rollespill og løsning av case. Estimert arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

Vurderingsformen er mappevurdering med innleveringer underveis. Gradert karakter A-F. Nærmere informasjon om hva som inngår i mappen gis i Canvas.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:55:54