Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en oversikt over kreative krefter i byutvikling og urbanisme fra et globalt og nordisk perspektiv. Emnet tar utgangspunkt i byutvikling forstått som utvikling av byliv og urbaniseringsprosesser og hvordan disse styres gjennom planlegging. Videre vil emnet fokusere på begrepet urbanisme og hvordan det refererer til relasjonen mellom byens utforming, materialiteter og byliv. Emnet vil introdusere og diskutere klassiske og nyere byteorier med fokus på kreative krefter i byutvikling og urbanisme. Studentene introduseres først til byteorier som trekker fra vitalismens filosofi. Deretter vil studentene utforske hvordan kreative krefter i f.eks. byliv som hendelse (hverdagsliv og arrangementer), deltakelse, estetikk, kunst og kultur, politikk og økonomi påvirker byutvikling. Det tredje perspektivet i emnet er hvordan byutvikling håndteres gjennom planlegging (f.eks. modeller, idealer og rasjonaliteter) og byforming.

Læringsutbytte

Etter fullført emne vil studentene:

  • kunne kritisk diskutere teorier, begreper og modeller vedrørende urbanisme i lys av sosioromlig planlegging av byer

  • ha bred kunnskap om sentrale aspekter av byplanlegging og urbant design

  • kunne kritisk diskutere planleggingsdiskurser, spesielt planlegging for byliv

  • kunne anvende teorier til intervensjon i byplanlegging og politikk

  • forstå og kunne evaluere synlige og potensielle forandringskrefter i byene og gi forslag til intervensjon

  • kunne kritisk diskutere ulike byteorier og vurdere ulike planleggingsposisjoner i forhold til byutviklingens krefter

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk deltakelse i gruppearbeid og godkjent grupperapport.

Undervisnings- og læringsformer

Kombinasjon av forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Emnets undervisning organiseres gjennom en strukturert studieguide som betinger høy grad av studentdeltakelse.

Studentevaluering

The person responsible for the course decides, in cooperation with student representative, the form of student evaluation and whether the course is to have a midway or end of course evaluation in accordance with the quality system for education, chapter 4.1.

Eksamen

Oppgave i form av essay på 3000 ord for individuell, 5000 ord for gruppe (ved maks 3 studenter). Gruppen gis samme karakter. Gradert karakter A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:55:53