TEA104 Bruke - teater
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlig:
- Marianne Nødtvedt Knudsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
- TEA101 Spille - teater (15 sp)
- TEA102 Se - teater (15 sp)
Innhold
Emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i hvordan teaterets estetiske strategier og virkemidler brukes til pedagogiske, samfunnsmessige, terapeutiske eller populærkulturelle formål utenfor teaterfeltet. Emnet gir studentene erfaringer med deltakerinvolverende og skapende arbeidsformer innenfor ulike felt. Studentene vil kunne møte yrkesutøvere som anvender sin teaterfaglige kompetanse utenfor teaterfeltet og vil bli kjent med utvalgte prosjekter og samarbeidspartnere (med mulighet til å hospitere/bli utplassert). Studentene skal også utvikle mindre egne prosjekter med ulike produksjonsrammer, samarbeidspartnere og målgrupper. Etiske krav og aktuelle retningslinjer vil bli formidlet og drøftet. Studentene skal utvikle evne til å integrere etiske perspektiver og dilemmaer i det praktiske arbeidet. Emnet har et praktisk preg, med teoristoffet lagt i tilknytning til de ulike praktiske aktivitetene. Teaterfaglig terminologi, teori og metoder vil bli presentert og behandlet på en måte som gjør studentene i stand til å reflektere over egne og andres prosjekter.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha kjennskap til hvordan teaterets estetiske strategier og virkemidler kan brukes utenfor teaterfeltet
-
kunne utforme og gjennomføre mindre prosjekter utenfor teaterfeltet med ulike produksjonsrammer, samarbeidspartnere og målgrupper
-
kunne anvende teaterfaglige arbeidsformer som redskaper for å møte og arbeide med fenomener og utfordringer i samtiden
-
kunne planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekter, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
-
ha grunnleggende kunnskap om teaterpedagogiske formidlingsformer
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning.
-
Godkjent obligatoriske oppgaver.
Oversikt over obligatoriske oppgaver fremlegges i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidet vil for det meste være gruppebasert, og vil være både av teoretisk og praktisk art.
Undervisningen består av praktisk arbeid og workshops, forelesninger, seminarer, gruppearbeid, kollokvier, øvinger og selvstudium.
Deler av undervisning obligatorisk. Disse delene fremlegges i Canvas ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang er 27 timer pr studiepoeng.
Studentevaluering
Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Skriftlig individuell hjemmeeksamen over 5 dager.
Karakteruttrykk: Gradert karakter
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
DR-132 – Inn i teateret II: Aktøren, scenerommet og publikum | 15 |
DR-134 – Drama- og teaterpedagogikk | 15 |