SYP422 Kliniske studier i barnesykepleie lll
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Gunhild Nordbø Marthinsen
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
Selvstendig utførelse av faglig forsvarlig barnesykepleie til aktuelle pasientgrupper
Kliniske observasjoner og vurderinger
Den akutt og/eller kritisk syke og pårørende, overflytting av pasienter
Dokumentasjon
Aktuelt medisinsk teknisk utstyr (MTU)
Ulike prosedyrer, informasjonsmateriell
Etiske situasjoner
Akutte situasjoner, traumatologi, HLR/AHLR til barn og voksne
Administrering av eget arbeid
Organisering og koordinering av sykepleie i aktuell avdeling
Fokus bestemmes av hvilke pasientkategorier som er i den aktuelle avdeling. Se emneheftet.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskaper
-
har kunnskaper om og kan reflektere omkring og formidle barnesykepleiers funksjoner og ansvarsområder uavhengig av type avdeling og pasientgruppe - spesielt sett i forhold til familiesentrert omsorg
-
har avansert kunnskap fra alle hovedtemaer og kunne anvende kunnskapen på nye områder i yrkesutøvelsen
-
har kunnskap om og kunne anvende avansert teknisk utstyr som brukes i aktuell avdeling selvstendig, på en sikkerhetsmessig og forsvarlig måte
Ferdigheter
-
kan observere, analysere, begrunne og anvende kunnskap for å identifisere pasientens behov for individuell og helhetlig barnesykepleie i komplekse situasjoner
-
kan dokumentere og rapportere den utførte sykepleie muntlig og skriftlig på en forsvarlig og selvstendig måte
-
kan analysere og forholde seg kritisk til kunnskap om smitteforebygging og kunne anvende hygieniske prinsipper selvstendig
-
kan analysere og reflektere over egen yrkesutøvelse
Generell kompetanse
-
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som barnesykepleier, praktisere og videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samhandling med pasienter og pårørende
-
kan anvende sine kunnskap og ferdigheter ved administrering av aktuelle medikamenter, og formidle kunnskap om virkning, bivirkning, doseringsområder av potente medikamenter brukt i aktuell avdeling selvstendig
-
kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i forhold til observasjon, vurdering, planlegging, tiltak og evaluering overfor den akutt kritisk syke pasienten og utføre helhetlig barnesykepleie selvstendig i komplekse situasjoner
-
kan formidle eget kompetansenivå og ikke gå utover dette uavhengig av type avdeling og pasientgruppe
-
kan bidra til, reflektere over og formidle refleksjoner over etiske dilemmaer i møte med pasientgruppen med ulike spesialister innen fagfeltet
-
kan bidra til, delta i faglige diskusjoner i avdelingen ved å formidle og kommunisere faglig forsvarlig barnesykepleie, både analyser og konklusjoner med ulike spesialister innen fagfeltet
Undervisnings- og læringsformer
All praksis skal være veiledet. Studenten skal motta informasjon, omvisning og veiledning i avdeling og sykehus ift læringsutbytte og innhold. Studenten skal utføre barnesykepleie sammen med barnesykepleiere/praksisveiledere i de ulike barneavdelinger, men også utføre selvstendig barnesykepleie til aktuelle pasientgrupper. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal videre skrive egen målsetting, utarbeide egen turnus og delta på praksisteoriundervisning.
Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten.
Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.
Praksisstudiene er obligatoriske (krever 90 % tilstedeværelse). Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager regnes for å være en del av praktiske studier og er også obligatorisk.
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått.
For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs 90 % fremmøte.
Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:
-
Innlevert to refleksjonsnotat
-
Deltatt i to refleksjonsgrupper
-
Deltatt i praksisteoridager
De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.