SY-420 Pediatri, nyfødtmedisin og barnesykepleie 2
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Gunhild Nordbø Marthinsen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Felles tema
-
Fag og profesjon, faglig ledelse og samhandling
-
Helsetjenestens organisering sett i forhold til spesialsykepleie
-
Ledelse og endringsprosesser
-
Koordinering av tverrprofesjonell samhandling mellom nivå og tjenester
-
-
Klinisk observasjon, vurderings-, beslutnings- og handlingskompetanse
-
Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser
-
Helsepedagogikk
-
Beredskaps- og krisehåndtering, spesialsykepleierens rolle
-
-
Teknologi og digital kompetanse
-
Digitale verktøy
-
Relevant medisinsk teknisk utstyr
-
Utstyr til monitorering og organstøttende behandling
-
-
Organsystemers fysiologi, patofysiologi og behandling med relevans for akutt og/eller kritisk sykdom
-
Nevrologi
-
Nevrokirurgi
-
Traumatologi
-
Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn
-
Organdonasjon
-
-
Kvalitet og pasientsikkerhet
-
Pasientsikkerhetskultur
-
Kvalitetsarbeid
-
Interprofesjonelt teamarbeid
-
Fagspesifikke tema
-
Patofysiologi, pediatri og nyfødtmedisin (neonatalogi) og spesiell barnesykepleie, ansvar og kompetanseområder
-
Intensivmedisinsk behandling av barn/akutt kritisk sykdom
-
-
Avsluttende behandling i barne- og nyfødtavdeling
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
Kan anvende kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan organsvikt og patofysiologiske prosesser starter, utvikles og behandles hos barn og nyfødte.
-
Har inngående kunnskap om barnepalliasjon.
-
Har avansert kunnskap om etisk refleksjon og kan analysere faglig etiske problemstillinger.
-
Har inngående kunnskap om helsepedagogikk som grunnlag for inkludering, medbestemmelse og samvalg.
-
Har inngående kunnskap om betydningen av helsekompetanse hos barn i alle aldere og deres pårørende.
-
Har inngående kunnskap om helhetlige pasientforløp, målgruppens juridiske posisjon og rettigheter.
-
Har inngående kunnskap om faglig ledelse, organisering, ressursbruk, prioriteringer og bærekraft.
-
Kan kommunisere og samhandle i det tverrfaglige teamet ved behandling av akutt og kritisk syke og skadde barn i alle aldre.
-
Har inngående kunnskap om metoder innen veiledning og undervisning av studenter og kollegaer, og kan lede faglig utvikling av barnesykepleierfaget.
-
Har inngående kunnskap om lovverk, samt bruk av digitale helsetjenester, informasjons- og velferdsteknologi.
-
Har inngående kunnskap om lovverk, funksjon, bruk og vedlikehold av medisinsk teknisk utstyr.
-
Har inngående kunnskap om pasientsikkerhet i helsetjenesten.
-
Har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen barnesykepleie.
Ferdigheter
Studenten:
-
Kan lede, planlegge og koordinere behandlingsforløp, vurdere målgruppens behov og iverksette tiltak i forbindelse med sykdomsforløp og sikre gode pasientoverganger mellom ulike nivåer og tjenester i tråd med lover og retningslinjer.
-
Kan analysere uønskede hendelser og bidra til å ivareta kvalitet og pasientsikkerhet.
-
Kan veilede og undervise studenter og kollegaer.
-
Kan bruke relevant medisinsk utstyr og digitale tjenester.
-
Kan bruke pedagogiske metoder til å veilede og undervise studenter og kollegaer.
-
Kan analysere og forholde seg kritisk til nytenkning og innovasjon.
-
Kan hjelpe barn og deres familie til å håndtere situasjonen ved langvarig sykdom, funksjonsnedsettelse eller palliative forløp.
-
Kan reflektere kritisk rundt teori, identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid.
Generell kompetanse
Studenten:
-
Kan bidra til faglig forsvarlig helse- og omsorgstjeneste, kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet.
-
Kan bidra til at implementering og bruk av digitale verktøy og medisinsk utstyr er faglig forsvarlig.
-
Kan analysere relevante forskningsetiske problemstillinger innen barnesykepleie.
-
Kan analysere, vurdere og håndtere komplekse og kritiske situasjoner i samsvar med helselovgivning og profesjonsetikk.
-
Kan anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder.
-
Kan anvende pedagogiske prinsipper og metoder til å veilede studenter og kolleger innen fagområdet.
-
Kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis.
-
Kan anvende relevant kunnskap og kommunisere og samhandle tverrfaglig i team rundt det akutt kritisk syke barnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % fremmøte til obligatorisk undervisning. Obligatorisk undervisning er definert som:
-
Temadager
-
Simulering i forbindelse med teoriemnet
-
Utarbeidelse av studiespørsmål
-
Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer
Se nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium.
Arbeidsomfanget i emnet er beregnet til 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Fem timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.