SV-421 Mangfold og livsmestring
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Irene Trysnes
- Ingunn Vines Kvamme
- Sissel Heidi Helland
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
PED 423 Barn, oppvekst og institusjonskulturer
Innhold
Emnet gir en fordypning i sosialt og kulturelt mangfold, livsmestring og helsefremmende, pedagogiske praksiser i arbeid med barn. Forskning på mangfold, pedagogisk-didaktisk arbeid med matdanning, måltider, helse og livsmestring, sosial ulikhet, tidlig innsats, normalitet og barnehagen som samarbeidsinstans, står sentralt i emnet. Emnet utforsker hvordan kunnskap og forståelser dannes og brytes mot hverandre innenfor barnehagefeltet og pedagogiske praksiser. I tillegg inviteres det til kritisk drøfting omkring politiske føringer og pågående samfunnsdebatter.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
-
ha inngående kunnskap om tidlig innsats, tverrfaglig samarbeid og helsefremmende arbeid med barn
-
ha innsikt i de ulike samfunnsdebatter som preger perspektiver om det flerkulturelle samfunn og mangfold i barnehagen
-
ha inngående kunnskap om ulike perspektiver på normalitet, avvik og sosial ulikhet og deres påvirkning på pedagogisk praksis
-
ha inngående kunnskap om forholdet mellom kunnskap og makt
-
ha inngående kunnskap om måltider som arena for helsefremming og danning i barnehagen
-
kunne analysere og drøfte teorier og perspektiver om mangfold, helse og livsmestring og kunne anvende disse perspektivene i profesjonsutøvelsen og lede faglige utviklingsprosesser
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatoriske oppgaver og deltakelse i obligatoriske seminarer. Nærmere informasjon framgår av semesterplan.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil være preget av variasjon mellom forelesninger, seminarer, debatter og egenstuder. Studentene vil jobbe med analyse av forskningsartikler og muntlige presentasjoner i løpet av semesteret. Obligatorisk undervisning framkommer av semesterplanen. Arbeidsomfang er 400 arbeidstimer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 5 dager. Gradert karakter.