SV-420 Samskaping - teori i praksis
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Mikaela Lise Vasstrøm Modalen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Master's Programme in Global Development, Crisis and Change
- Multimedia and Educational Technology, Master's Programme
- Samfunnsplanlegging, sted og prosess, masterprogram
- Global utvikling og samfunnsplanlegging, masterprogram
- Fornybar energi, masterprogram
- Artificial Intelligence and The Internet of Things, Master's Programme
- Informasjonssystemer, masterprogram
- Statsvitenskap og ledelse, masterprogram
- Pedagogikk, masterprogram
- Sosiologi og sosialt arbeid, masterprogram
Anbefalte forkunnskaper
Fullført bachelorutdanning, 180 studiepoeng
Innhold
Formålet med emnet er å introdusere studentene til nyskapning og samskaping på tvers av fagfelt, sektorer og organisatoriske grenser i en regional kontekst. Gjennom samarbeid og dialog skal det jobbes med å løse komplekse regionale utfordringer. I dette emnet skal studentene være i sentrum for en samarbeidsbasert læreprosess der aksjonsforskning, problembasert læring (PBL) og design thinking er rammene for emnet.
Studenter fra forskjellige fag og disipliner, for eksempel pedagogen, sykepleieren, ingeniøren, økonomen, organisasjonsteoretikeren og sosiologen, møtes for å samarbeide om å finne nye innfallsvinkler. Studentene skal samarbeide om å teste ut nye løsninger på konkrete og komplekse utfordringer på oppdrag fra, og i samarbeid med aktører i regionen. Studentene skal bli trent i å analysere og arbeide med slike utfordringer i virkelige situasjoner. Gjennom semesteret får studentene erfaring i å jobbe prosessorientert i møte med ulike fagdisipliner, profesjoner og eksterne aktører.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet, skal studenten være i stand til å:
-
samarbeide med aktører fra ulike organisasjoner og ulike fagområder
-
analysere og forstå samfunns-, organisatoriske- og samarbeidskontekster fra ulike faglige perspektiver
-
anvende induktive og deduktive metoder
-
skrive forskningsdagbok og reflektere over prosessen i forhold til egen faglig posisjon
-
utvikle nye konsepter/begreper/prototyper
-
drøfte prosessen og erfaringene fra denne opp mot eget faggrunnlag
-
kommunisere muntlig og skriftlig med ulike grupper som praktikere, akademikere og brukergrupper.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene i emnet vil være en kombinasjon av undervisning, gruppearbeid, seminarer/workshops og presentasjoner. Det er obligatorisk oppmøte både på forelesning og gruppearbeid (minimum 80 % oppmøte), og det forutsettes aktiv deltakelse fra studentene. Studentene deles inn i grupper med 5 i hver gruppe. I løpet av emnet vil studentene få gruppevis veiledning av to veiledere fra ulike fagområder og ha jevnlige samskapingsmøter med sine eksterne samarbeidspartnere. Arbeidsomfanget er estimert til 270 timer.
Emnet er inndelt i 4 faser:
-
Fase 1 består av en forelesningsrekke der studentene introduseres for formålet med emnet, relevant teori og utfordringer fra de eksterne samarbeidspartnerne.
-
I fase 2 gis studentene en kort innføring i ulike kunnskapstilnærminger koblet til valgte disipliner. Studentene skal i tillegg lære om prosessorienterte metoder gjennom en intensiv uke med seminarer, og de skal konkretisere utfordringen de har fått fra den eksterne samarbeidspartneren.
-
I fase 3 skal studentene jobbe med å utvikle løsninger på utfordringen sammen med den eksterne samarbeidspartneren og eventuelle andre samarbeidspartnere. Dette kan skje gjennom workshops som studentene arrangerer sammen med samarbeidspartnerne.
-
Fase 4 består av en eller flere seminarer, der løsninger presenteres og diskuteres. Denne fasen avsluttes med en offisiell gruppepresentasjon for eksterne samarbeidspartnere og eventuelt andre.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Eksamenskrav
Det er to arbeidskrav:
1) Individuell forskningsdagbok og
2) gruppeinnlevering av notat i forbindelse med gruppepresentasjonen i fase 4.
Eksamen
Vurderingsformen er todelt med følgende deleksamener:
1) Muntlig gruppepresentasjon som teller 40 % av karakteren. Samlet karakter gis til gruppen.
2) Individuell muntlig eksamen som teller 60 % av karakteren.
Annen informasjon
Det er begrenset antall plasser på emnet. Studenter som er interessert i å ta emnet i forbindelse med sitt masterprogram, bes ta kontakt med studierådgiver Tonje Kløkstad ved Fakultet for samfunnsvitenskap tonje.klokstad@uia.no.
Les mer her https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-samfunnsvitenskap/uia-samskaping-openlab
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SV-428 – UiA Samskaping - teori i praksis | 10 |