Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Dette emnet gir en innføring i kontekstuelle og teoretiske perspektiver på planlegging. Studentene vil utvikle kompetanse i å vurdere og praktisere ulike typer planprosesser og legge til rette for ulike deltakelsesformer. Emnet setter studentene i stand til å kunne drøfte og reflektere over strategisk planlegging og planleggerens rolle i komplekse plansituasjoner.

 

Aktuelle tema:

  • Samfunnsplanleggingens historiske og teoretiske utvikling og retninger

  • Kunnskap og planlegging

  • Stedsplanlegging

  • Planleggerens rolle i samfunnsutviklingen

  • Makt, konflikt og konsensus

  • Modeller og verktøy i planprosesser

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten:

  • inngående kunnskap om den historiske utviklingen av planteori

  • utførlig kunnskap om ulike planteoretiske grunnlag, perspektiv og retninger

  • inngående innsikt i teorier om og perspektiver på kunnskap, makt og demokrati i samfunnsplanlegging

  • inngående forståelse for ulike perspektiver på romlig planlegging

  • solid innsikt i kontekstuelle og teoretiske perspektiver på deltakelse i planprosesser

  • evne til å kritisk reflektere over strategisk planlegging og planleggerens rolle i komplekse kontekster

Undervisnings- og læringsformer

Kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og presentasjoner av gruppearbeid. Estimert arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

5-dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
ST-407 – Kultur som politisk strategi i byutvikling og i regionale endringsprosesser 5
ST-414 – Kultur og regional næringsutvikling 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:54:54