SO-408 Profesjonsetikk og prosjektutvikling i sosialt arbeid
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ronald Mayora Synnes
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Sosialt arbeid, masterprogram
- Sosiologi og sosialt arbeid, masterprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Opptakskravet er det samme som for masterprogram i sosiologi og sosialt arbeid eller de tre første årene i masterprogram i barnevern.
Innhold
I emnet vil du få avansert kunnskap om profesjonsetikk, og oppøve evnen til å selvstendig reflektere over hvordan vitenskapsteoretiske posisjoner får implikasjoner for forståelser av etiske utfordringer i sosialt arbeid. Du vil få kunnskap om hvordan du kan bruke teori, vitenskapsteori, metode, analysemåter og forskningsetikk til prosjektutvikling. I tillegg vil du lage en prosjektskisse for ditt arbeid med masteroppgaven.
Sentrale temaer:
-
Profesjonsetikk
-
Narrativers potensial og narrativ etikk
-
Den profesjonelle samtalen som et utviklingsområde med relevans for det kvalitative forskningsintervju
-
Verdibevissthet i sosialt arbeid
-
Sammenhenger mellom vitenskapsteori og forståelse av etiske utfordringer i sosialt arbeid
-
Dømmekraft og etisk refleksjon
-
Forskningsetikk
-
Prosjektutvikling
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha avansert kunnskap om profesjonsetikk i spenning mellom samfunnsansvar og møte med den enkelte
-
kunne identifisere normative forutsetninger og etiske utfordringer i sosialt arbeid, og reflektere selvstendig over slike forutsetninger og utfordringer i sosialt arbeid
-
ha solid kunnskap om forskningsetikk, vitenskapsteori, prosjektdesign og krav til prosjektskisse og masteroppgave i sosialt arbeid
-
kunne bruke kunnskap om teori, vitenskapsteori, metode, analyse og etikk til prosjektutvikling
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og gruppeveiledning. Forventet arbeidsomfang er 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell oppgave som det arbeides med gjennom semesteret. Nærmere informasjon om krav til oppgaven publiseres i Canvas. Omfang ca. 6500 ord. Karakterskala: Bestått/ikke bestått.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SO-406 – Kunnskapsformer, tjeneste- og fagutvikling i sosialt arbeid | 10 |
PSY905 – Kompetanse og tjenesteutvikling | 10 |
SO-403 – Kunnskapsbasert og evidensbasert praksis | 5 |
SO-404 – Etikk i tjenesteyting | 5 |
SO-405 – Kunnskapsforståelse i sosialt arbeid/barnevern | 5 |