Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Opptakskravet er det samme som for masterprogram i sosiologi og sosialt arbeid eller de tre første årene i masterprogram i barnevern.

Innhold

I emnet vil du få avansert kunnskap om profesjonsetikk, og oppøve evnen til å selvstendig reflektere over hvordan vitenskapsteoretiske posisjoner får implikasjoner for forståelser av etiske utfordringer i sosialt arbeid. Du vil få kunnskap om hvordan du kan bruke teori, vitenskapsteori, metode, analysemåter og forskningsetikk til prosjektutvikling. I tillegg vil du lage en prosjektskisse for ditt arbeid med masteroppgaven.

Sentrale temaer:

  • Profesjonsetikk

  • Narrativers potensial og narrativ etikk

  • Den profesjonelle samtalen som et utviklingsområde med relevans for det kvalitative forskningsintervju

  • Verdibevissthet i sosialt arbeid

  • Sammenhenger mellom vitenskapsteori og forståelse av etiske utfordringer i sosialt arbeid

  • Dømmekraft og etisk refleksjon

  • Forskningsetikk

  • Prosjektutvikling

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha avansert kunnskap om profesjonsetikk i spenning mellom samfunnsansvar og møte med den enkelte

  • kunne identifisere normative forutsetninger og etiske utfordringer i sosialt arbeid, og reflektere selvstendig over slike forutsetninger og utfordringer i sosialt arbeid

  • ha solid kunnskap om forskningsetikk, vitenskapsteori, prosjektdesign og krav til prosjektskisse og masteroppgave i sosialt arbeid

  • kunne bruke kunnskap om teori, vitenskapsteori, metode, analyse og etikk til prosjektutvikling

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være bestått for å gå opp til eksamen. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, gruppearbeid og gruppeveiledning. Forventet arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell oppgave som det arbeides med gjennom semesteret. Nærmere informasjon om krav til oppgaven publiseres i Canvas. Omfang ca. 6500 ord. Karakterskala: Bestått/ikke bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SO-406 – Kunnskapsformer, tjeneste- og fagutvikling i sosialt arbeid 10
PSY905 – Kompetanse og tjenesteutvikling 10
SO-403 – Kunnskapsbasert og evidensbasert praksis 5
SO-404 – Etikk i tjenesteyting 5
SO-405 – Kunnskapsforståelse i sosialt arbeid/barnevern 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 07:54:14