SEX403 Sexologisk rådgivning II
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Tor-Ivar Karlsen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
SEX401-1 og SEX404-G
Anbefalte forkunnskaper
SEX402-1
Innhold
-
Kjønnsinkongruens og kjønnsbekreftende behandling
-
Rådgivning omkring uvanlige seksuelle tenningsmønstre
-
Medisinsk sexologi
-
Forståelse av egne holdninger. Sexual Self Acknowledgement (SSA)
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
-
har avansert kunnskap om kjønnsinkongruens og om hvordan klienter har ulike behov for medisinsk kjønnsbekreftende behandling, rådgivning/terapi og andre psykososiale støttetiltak.
-
har kunnskap om variant seksualitet og behov for rådgivning i forhold til disse.
-
har inngående kunnskap om forholdet mellom ulike sykdommer og seksualitet, og hvordan behandling kan påvirke seksualiteten.
-
har kunnskap om institusjonsliv, organisering og klienters behov for privatliv og seksualitet.
-
har kunnskap om prostitusjon og uttrykk for seksuelle kulturer og subkulturer.
-
har kunnskap om ulike måter mennesker opplever sensualitet, erotikk, kjærlighet.
Ferdigheter
-
kan forholde seg til ulike gruppers ulike behov i forhold til rådgivning og støtte.
-
har forståelse av egen kunnskap, egne holdninger og egne grenser.
Generell kompetanse
-
kan se hvordan seksualiteten endrer seg i løpet av livet, og hvordan problemer gir seg ulike uttrykk i ulike livssammenhenger.
-
kan forholde seg til de ulike seksuelle uttrykk og tillempe metoder for tilnærming til rådgivning og terapi i forhold til disse.
-
har forståelse for profesjonell sexologisk tilnærming til seksuelle problemer.
-
kan formidle omfattende selvstendig arbeid og beherske fagområdets uttrykksformer
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning. Godkjent muntlig presentasjon av faglig arbeid. Se nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
-
Forelesninger
-
Seminarer. Seminarene har en dialogisk arbeidsform der studentene er aktive og deltagende, og inviterer studentene til refleksjon over egen praksis.
-
Gruppearbeid. Studenten deltar i tverrfaglige grupper. Gruppene har til hensikt å legge til rette for erfaringsutveksling og kunnskapsutvikling gjennom arbeid med konkrete problemstillinger.
-
Selvstudier. Det forventes at studenten arbeider selvstendig med pensum gjennom hele emnet.
Det gis tilbud om 5 dagers kurs (ukesamling) utenfor campus. Kurset er frivillig, og kostnadene må dekkes av studentene.
Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang i emnet er 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Individuell skriftlig semesteroppgave. Varighet: 8 uker. Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Se Canvas for nærmere informasjon