Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

60 sp i religion, etikk og samfunn eller tilsvarende.

Innhold

I dette emnet får studenten kjennskap til stridighetene som definerte kristendommen, som bestemte hvilken lære som skulle være rådende, og hvilke skrifter som skulle høre med i Bibelen. Studenten blir kjent med ulike fremstillinger av Jesus i Det nye testamente og i skrifter som ikke kom med i Bibelen. Emnet kobler tidlig kristendom opp mot nåtiden, og gir innsikt i hvordan tapte kristendomsformer fremdeles spiller en rolle i spørsmålet om hva som er innenfor og utenfor tradisjonell kristendom.

Studenten blir kjent med hvordan ulike kristne retninger har tolket tekster om Jesus fra Det nye testamente. Videre gir emnet innblikk i hvordan denne tolkingshistorien fremdeles påvirker hvordan Bibelen blir lest, brukt og oversatt. Emnet utdyper hvordan den religiøse eliten innenfor tradisjonelle kristne trossamfunn forstår seg selv i forhold til alternative kristendomsformer. Emnet gir også grunnlag for å drøfte hvordan bestemte forståelser av historien kan påvirke framstillingen av Jesus og tidlig kristendom, blant annet i populærkulturelle uttrykk.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

Kunnskap

  • ha kunnskap om ulike fremstillinger av Jesus i Det nye testamente og hvordan ulike kristne retninger tolket og tolker dem

  • ha kunnskap om fremstillinger av Jesus i skrifter som ikke kom med i den kristne Bibelen

  • ha kjennskap til sentrale fagdebatter om kristendommens tidlige historie

  • ha kunnskap om mangfoldet i tidlig kristendom og ulike perspektiver på kristendommens tidlige historie

  • ha kunnskap om hvordan Jesus fremstilles og brukes i populærkulturen

Ferdigheter

  • kunne analysere og vurdere spørsmål om hvordan grensene mellom rettroenhet og kjetteri skapes, i fortid og nåtid

  • kunne drøfte spørsmål om ulike skrifters status og autoritet, og om forskjellige prosesser som førte til at Bibelen ble samlet

  • kunne drøfte hvordan bibeloversettelser påvirker forståelsen av Jesus og tidlig kristendom

Generell kompetanse

  • kunne analysere og drøfte forholdet mellom historieskriving og ulike måter å framstille og vurdere kristendommens tidlige historie på

  • kunne formidle sentral kunnskap om ulike retninger og tolkninger i tidlig kristendom og trekke noen linjer til nåtiden

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjente arbeidskrav. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Du vil arbeide med flere undervisnings- og læringsformer som forelesninger, selvstudium, seminarer, gruppearbeid og arbeid med et digitalt produkt (f.eks. en video, podcast, hjemmeside eller blogg) eller en semesteroppgave. Det gis opplæring i bruk av digitale verktøy i undervisningen.

Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse.

Eksamen

Studentene leverer enten et digitalt produkt (video, podcast, hjemmeside eller blogg) eller en semesteroppgave som teller 60 %. Produktet kan gjøre individuelt eller gruppevis. Semesteroppgaven gjøres individuelt. Ytterligere informasjon om omfang og vurderingskriterier gis ved semesterstart.
Individuell, muntlig eksamen teller 40 %. Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 04:02:13