Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

REL129 eller REL125.

Innhold

Emnet dekker de siste 15 studiepoengene i KRLE1 i grunnskolelærerutdanningen 5-10, og henger sammen med REL129 på første studieår. Fokus er på kristendommen som belyses og arbeides med på ulike måter. Det gis en innføring i sentrale trekk i lære, praksis og etikk, Bibelen og sentrale kristne fortellinger, kristendommen i historien og kristendom som kulturarv, kristne perspektiv på aktuelle etiske og eksistensielle spørsmål og på hvordan kristendom blir fremstilt i medier og populærkultur i dag. Sammenlikning med andre religioner hører med til noen av temaene. I fagdidaktikken vil det bli arbeidet med blant annet arbeidsmetoder og undervisningsplanlegging, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema i faget, vurdering og bruk av fortellingsdidaktikk og innhold fra medier og populærkultur. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil inngå i arbeid med alle temaene.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten skal kunne

  • gjøre rede for og drøfte sentrale trekk i lære, praksis og etikk i kristendommen

  • utforske og presentere kristendommens mangfold nasjonalt og globalt inkludert noen utvalgte kirkesamfunn i Norge

  • drøfte innhold i Bibelen, og reflektere over hvordan den brukes i dag

  • utforske og drøfte kristendommens historie og utbredelse og dens rolle i historiske endringsprosesser nasjonalt og globalt, inkludert samisk kristendoms historie

FERDIGHETER
Studenten skal kunne

  • utforske og presentere kilder til kunnskap om kristendom som kulturarv i Norge, inkludert samiske kristne tradisjoner, og lede elevaktivt arbeid med det samme

  • håndtere medieoppslag og populærkulturelle uttrykk om kristendom og andre religioner og livssyn, og anvende dem i undervisning

  • formidle fortellinger fra kristendom og andre religioner, og lede elevaktiv undervisning om det samme

  • tolke noen estetiske uttrykk i kristendommen og andre religioner og livssyn, og lede undervisning om det samme

  • utforske og ta andres perspektiv i dialog og refleksjon om aktuelle etiske og eksistensielle spørsmål, og kunne lede samtaler og undervisning i klasserom med samme formål

  • kritisk vurdere og sammenlikne ulike kilder til kunnskap om kristendom og andre religioner

  • bruke forskning og utviklingsarbeid aktivt i undervisningsforberedelsene

 

GENERELL KOMPETANSE

Studenten kan

  • lede undervisningsprosesser knyttet til kristendom med et mangfold av tilnærmings- og arbeidsmåter som sammen fremmer dybdelæring

  • lede tverrfaglig arbeid med å involvere grunnleggende ferdigheter i faget

  • vurdere elevenes læring

  • vise forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn

  • videreformidle forskning om barn, religion og livssyn

Vilkår for å gå opp til eksamen

For grunnskolelærerstudenter:

  • bestått praksis

  • 70 % obligatorisk fremmøte til undervisning (inkludert fellessamlinger)

  • godkjente arbeidskrav

For enkeltemnestudenter:

  • didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis skal være godkjent

  • godkjente arbeidskrav

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer. Undervisningen er i høy grad studentaktiv og utforskende, og semesteret er inndelt i fire temabolker i tillegg til praksis, og temabolkene består i lærerstyrt introduksjon, utforskende og studentaktivt prosjekt eller samtaleaktivitet og avsluttende, lærerstyrt oppsummeringssamtale. En stor del av studentaktiviteten vil ha form av mappearbeid. Ekskursjon vil også inngå. Studentene skal i noen av temabolkene levere inn et produkt eller gjennomføre en fremføring eller samtaleaktivitet som inngår i de obligatoriske arbeidskravene og/eller i mappa som danner grunnlaget for vurdering. Det inngår 15 dager praksis.

Faget i praksis
I praksisperioden rettes oppmerksomheten mot eleven, læremidler og varierte arbeidsmåter i faget, og det skal jobbes videre med dette i undervisningen på campus. Studentene skal prøve ut ulike arbeidsmåter og drøfte dette med medstudenter og praksislærer, og det skal jobbes videre med dette i undervisningen på campus.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen eller videregående opplæring.

Eksamen

Mappeevaluering i gruppe (teller 60% av karakter) og individuell muntlig eksamen (teller 40% av karakter). Gradert karakter. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL106 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 1-7 15
REL108 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 5-10 15
REL115 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 20:54:43