REL130 Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Odd Kjartan Aksnes
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
REL129 eller REL125.
Innhold
Emnet dekker de siste 15 studiepoengene i KRLE1 i grunnskolelærerutdanningen 5-10, og henger sammen med REL129 på første studieår. Fokus er på kristendommen som belyses og arbeides med på ulike måter. Det gis en innføring i sentrale trekk i lære, praksis og etikk, Bibelen og sentrale kristne fortellinger, kristendommen i historien og kristendom som kulturarv, kristne perspektiv på aktuelle etiske og eksistensielle spørsmål og på hvordan kristendom blir fremstilt i medier og populærkultur i dag. Sammenlikning med andre religioner hører med til noen av temaene. I fagdidaktikken vil det bli arbeidet med blant annet arbeidsmetoder og undervisningsplanlegging, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema i faget, vurdering og bruk av fortellingsdidaktikk og innhold fra medier og populærkultur. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil inngå i arbeid med alle temaene.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten skal kunne
-
gjøre rede for og drøfte sentrale trekk i lære, praksis og etikk i kristendommen
-
utforske og presentere kristendommens mangfold nasjonalt og globalt inkludert noen utvalgte kirkesamfunn i Norge
-
drøfte innhold i Bibelen, og reflektere over hvordan den brukes i dag
-
utforske og drøfte kristendommens historie og utbredelse og dens rolle i historiske endringsprosesser nasjonalt og globalt, inkludert samisk kristendoms historie
FERDIGHETER
Studenten skal kunne
-
utforske og presentere kilder til kunnskap om kristendom som kulturarv i Norge, inkludert samiske kristne tradisjoner, og lede elevaktivt arbeid med det samme
-
håndtere medieoppslag og populærkulturelle uttrykk om kristendom og andre religioner og livssyn, og anvende dem i undervisning
-
formidle fortellinger fra kristendom og andre religioner, og lede elevaktiv undervisning om det samme
-
tolke noen estetiske uttrykk i kristendommen og andre religioner og livssyn, og lede undervisning om det samme
-
utforske og ta andres perspektiv i dialog og refleksjon om aktuelle etiske og eksistensielle spørsmål, og kunne lede samtaler og undervisning i klasserom med samme formål
-
kritisk vurdere og sammenlikne ulike kilder til kunnskap om kristendom og andre religioner
-
bruke forskning og utviklingsarbeid aktivt i undervisningsforberedelsene
GENERELL KOMPETANSE
Studenten kan
-
lede undervisningsprosesser knyttet til kristendom med et mangfold av tilnærmings- og arbeidsmåter som sammen fremmer dybdelæring
-
lede tverrfaglig arbeid med å involvere grunnleggende ferdigheter i faget
-
vurdere elevenes læring
-
vise forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn
-
videreformidle forskning om barn, religion og livssyn
Vilkår for å gå opp til eksamen
For grunnskolelærerstudenter:
-
bestått praksis
-
70 % obligatorisk fremmøte til undervisning (inkludert fellessamlinger)
-
godkjente arbeidskrav
For enkeltemnestudenter:
-
didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis skal være godkjent
-
godkjente arbeidskrav
Undervisnings- og læringsformer
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer. Undervisningen er i høy grad studentaktiv og utforskende, og semesteret er inndelt i fire temabolker i tillegg til praksis, og temabolkene består i lærerstyrt introduksjon, utforskende og studentaktivt prosjekt eller samtaleaktivitet og avsluttende, lærerstyrt oppsummeringssamtale. En stor del av studentaktiviteten vil ha form av mappearbeid. Ekskursjon vil også inngå. Studentene skal i noen av temabolkene levere inn et produkt eller gjennomføre en fremføring eller samtaleaktivitet som inngår i de obligatoriske arbeidskravene og/eller i mappa som danner grunnlaget for vurdering. Det inngår 15 dager praksis.
Faget i praksis
I praksisperioden rettes oppmerksomheten mot eleven, læremidler og varierte arbeidsmåter i faget, og det skal jobbes videre med dette i undervisningen på campus. Studentene skal prøve ut ulike arbeidsmåter og drøfte dette med medstudenter og praksislærer, og det skal jobbes videre med dette i undervisningen på campus.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen eller videregående opplæring.
Eksamen
Mappeevaluering i gruppe (teller 60% av karakter) og individuell muntlig eksamen (teller 40% av karakter). Gradert karakter. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
REL106 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 1-7 | 15 |
REL108 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 5-10 | 15 |
REL115 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2 | 15 |