Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

REL125

Innhold

Emnet dekker de siste 15 studiepoengene i KRLE1 i grunnskolelærerutdanningen 1-7, og henger sammen med REL125 på første studieår. Fokus er på kristendommen som belyses og arbeides med på ulike måter. Det gis en innføring i sentrale trekk i lære, praksis og etikk, Bibelen og sentrale kristne fortellinger, kristendommen i historien og kristendom som kulturarv, kristne perspektiv på aktuelle etiske og eksistensielle spørsmål og på hvordan kristendom blir fremstilt i medier og populærkultur i dag. Sammenlikning med andre religioner hører med til noen av temaene. I fagdidaktikken vil det bli arbeidet med blant annet arbeidsmetoder og undervisningsplanlegging, grunnleggende ferdigheter og tverrfaglige tema i faget, vurdering og bruk av fortellingsdidaktikk og innhold fra medier og populærkultur. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil inngå i arbeid med alle temaene.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten skal kunne

  • gjøre rede for og drøfte sentrale trekk i lære, praksis og etikk i kristendommen

  • utforske og presentere kristendommens mangfold lokalt, nasjonalt og globalt inkludert noen utvalgte kirkesamfunn i Norge

  • drøfte innhold i Bibelen, og reflektere over hvordan den brukes i dag 

  • utforske og drøfte kristendommens historie og utbredelse og dens rolle i historiske endringsprosesser nasjonalt og globalt, inkludert samisk kristendoms historie

FERDIGHETER
Studenten skal kunne

  • utforske og presentere kilder til kunnskap om kristendom som kulturarv i Norge, inkludert samiske kristne tradisjoner, og lede elevaktivt arbeid med det samme

  • håndtere medieoppslag og populærkulturelle uttrykk om kristendom og andre religioner og livssyn, og anvende dem i undervisning

  • formidle fortellinger fra kristendom og andre religioner, og lede elevaktiv undervisning om det samme

  • tolke noen estetiske uttrykk i kristendommen og andre religioner og livssyn, og lede undervisning om det samme

  • utforske og ta andres perspektiv i dialog og refleksjon om aktuelle etiske og eksistensielle spørsmål, og kunne lede samtaler og undervisning i klasserom med samme formål

  • kritisk vurdere og sammenlikne ulike kilder til kunnskap om kristendom og andre religioner

  • bruke forskning og utviklingsarbeid aktivt i undervisningsforberedelsene

GENERELL KOMPETANSE
Studenten kan

  • lede undervisningsprosesser knyttet til kristendom med et mangfold av tilnærmings- og arbeidsmåter som sammen fremmer dybdelæring

  • lede tverrfaglig arbeid med å involvere grunnleggende ferdigheter i faget

  • vurdere elevenes læring

  • vise forståelse for rollen som verdiformidler i et flerkulturelt samfunn

  • videreformidle forskning om barn, religion og livssyn

Vilkår for å gå opp til eksamen

For grunnskolelærerstudenter:

  • bestått praksis

  • 70 % obligatorisk fremmøte til undervisning (inkludert fellessamlinger)

  • godkjente arbeidskrav

For enkeltemnestudenter:

  • didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis skal være godkjent

  • Godkjente arbeidskrav

Undervisnings- og læringsformer

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer. Undervisningen er i høy grad studentaktiv og utforskende, og semesteret er inndelt i fire temabolker i tillegg til praksis, og temabolkene består i lærerstyrt introduksjon, utforskende og studentaktivt prosjekt eller samtaleaktivitet og avsluttende, lærerstyrt oppsummeringssamtale. En stor del av studentaktiviteten vil ha form av mappearbeid. Ekskursjon vil også inngå. Studentene skal i noen av temabolkene levere inn et produkt eller gjennomføre en fremføring eller samtaleaktivitet som inngår i de obligatoriske arbeidskravene og/eller i mappa som danner grunnlaget for vurdering. Det inngår 15 dager praksis.

 

Faget i praksis
I praksisperioden rettes oppmerksomheten mot eleven og det å lede gode læringsprosesser i fokusfag med vekt på varierte arbeidsmåter og forståelse for elevmangfoldet. Studentene skal prøve ut ulike arbeidsmåter og drøfte dette med medstudenter og praksislærer, og det skal jobbes med det samme i undervisningen på campus.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Enkeltemnestudenter må ha fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen eller videregående opplæring.

Eksamen

Mappe som kan inneholde individuelle arbeider og gruppeoppgaver. Justerende muntlig eksamen. Gradert karakter. Nærmere informasjon gis ved semesterstart.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL106 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 1-7 15
REL108 – Innføring i religion, livssyn og etikk 2, trinn 5-10 15
REL115 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 2 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 07:53:56